Canvis biològics durant el cicle vital: implicacions per a la logopèdia [101703]
Casas Louzao, Caty
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia

Fecha: 2016-17
Resumen: Aquesta assignatura està ubicada al primer quadrimestre de segon curs, després d'haver cursat a primer curs les assignatures de "Anatomia i fisiologia dels òrgans de la veu i la parla" i "Anatomia i fisiologia del sistema nerviós" a les que s'estudien els diferents aparells i sistemes en situació de normalitat. L'assignatura "Canvis biològics durant el cicle vital: implicacions per a la logopèdia" té com a objectius que l'estudiant rebi informació i efectuï un aprenentatge bàsic sobre els processos i mecanismes de desenvolupament, creixement i modificacions del cos humà que es van produint a cada etapa de la vida (des del període embrionari a la vellesa). Es fa particular èmfasi en aquells aparells i sistemes de rellevància per al professional de la Logopèdia, com són el sistema nerviós i els òrgans relacionats amb la parla, la veu, l'audició i la deglució. L'assignatura es divideix en dos mòduls. El primer, referit al període prenatal, tracta de l'embriologia i dels mecanismes genètics i cel·lulars del desenvolupament. El segon mòdul tracta del creixement i maduració durant el període postnatal, així com dels canvis que es presenten durant l'envelliment. Els objectius formatius són: Mòdul 1: Període prenatal Descriure la formació dels gàmetes masculins i femenins, i explicar el procés de fecundació. 1 Descriure la formació dels gàmetes masculins i femenins, i explicar el procés de fecundació. Descriure els mecanismes cel·lulars del desenvolupament. Descriure els diferents mecanismes del control genètic del desenvolupament. Enumerar les diferents fases que conformen el desenvolupament prenatal humà. Descriure els canvis més significatius de cadascuna de les fases del desenvolupament prenatal humà. Classificar per estadis de desenvolupament espècimens embrionaris i fetals. Relacionar l'edat postovulatòria amb l'edat postmenstrual d'embrions i fetus humans. Enumerar els fulls germinals dels discos embrionaris bi i trilaminars i relacionar-los amb els seus diferents derivats. Citar les característiques més significatives del desenvolupament i del comportament fetal. Descriure els mecanismes de neurulació primària i secundària. Enumerar les diferents vesícules encefàliques i els seus derivats. Comparar l'encèfal de tres vesícules amb el de cinc, així com el sistema ventricular. Explicar les transformacions que porten a l'estructuració del tub neural i a les característiques pròpies de les vesícules encefàliques i de la medul·la espinal. Explicar per ordre cronològic el desenvolupament de la funció nerviosa. Explicar l'origen de la cresta neural cefàlica i enumerar els seus diferents derivats. Explicar el concepte de placode. Descriure l'origen embrionari dels nervis cranials i en particular del nervi vestibulococlear. Descriure els processos que condueixen a la formació de l'orella externa, mitjana i interna. Classificar el components de la orella externa, mitjana i interna, d'acord al seu origen. Descriure l'origen de les meninges i dels elements anatòmics implicats en la circulació del líquid cefaloraquidi. Explicar l'origen de les diferents parts del crani. Classificar les diferents parts del crani en base al seu mecanisme de desenvolupament. Explicar la formació dels derivatsde l'aparell faringi relacionant-ho amb el procés de l'evolució de les espècies. Descriure l'estructura de l'aparell faringi i enumerar els seus diferents derivats. Explicar els processos que condueixen a la formació de la cara a partir dels diferents primordis que la constitueixen. Explicar els mecanismes del desenvolupament que condueixen a la formació dels elements anatòmics que constitueixen l'aparell fonador (boca, llavis, paladar dur i tou, fosses nasals, faringe, laringe, tràquea, bronquis principals i pulmons) Relacionar els defectes congènits (que afecten als principals processos i estructures tractats al llarg de l'assignatura) amb l'alteració dels mecanismes del desenvolupament que els causen. Mòdul 2: Període postnatal Descriure l'estat fisiològic segons el grau de maduresa dels diferents sistemes del cos humà, en particular el sistema nerviós i els òrgans implicats en la veu i la parla, a les diferents etapes del cicle vital. Comprendre les diferents formes de comunicació intercel·lular que permeten el creixement i maduració de l'organisme. Comprendre el paper del sistema endocrí, anomenar i descriure el mecanisme d'acció de les diferents hormones que estan implicades en creixement i maduració postnatal de l'organisme i en particular amb el sistema nerviós. Descriure els esdeveniments relacionats amb la neurogènesi, la migració, la histogènesi, la sinaptogènesi, la gliogènesi i la mielinització que marquen el desenvolupament neural. Comprendre els esdeveniments cel·lulars, moleculars i funcionals relacionats amb la plasticitat sinàptica. Descriure les variacions sensori-motores al llarg deldesenvolupament postnatal i envelliment. Descriure les variacions en el desenvolupament encefàlic i funcions superiors al llarg del desenvolupament postnatal, adolescència i envelliment. Analitzar, categoritzar i seqüenciar els canvis funcionals que s'esdevenen en el procés de creixement i envelliment dels òrgans de la veu i la parla. Integrar els coneixements apresos a l'assignatura d'anatomia i fisiologia per tal de desenvolupar una hipòtesi diagnòstica de la relació entre els canvis anatòmics i les diferències funcionals que implicaran. Distingir les variacions morfo-funcionals del sistema ventilatori, la laringe, del tracte vocal i els articuladors amb l'edat. Valorar i determinar els factors implicats en el creixement postnatal de la laringe i dels òrgans de la 2 Valorar i determinar els factors implicats en el creixement postnatal de la laringe i dels òrgans de la parla que determinaran els canvis en la funció dels mateixos al llarg de la vida. Identificar la normalitat en l'evolució de la veu, i diferenciar-la en funció del sexe i l'edat. Reconèixer la normalitat en l'evolució de les diferències anatomo-funcionals de la parla, i els factors que podrien alterar aquesta normalitat. Relacionar les diferències anatomo-funcionals dels individus en les diferents etapes del cicle vital amb les variacions del control de la veu i de la parla amb l'edat. Estimar la influència del sistema hormonal en la veu i el control motor de la parla. Descriure factors determinants que expliquen els canvis més representatius durant les etapes de maduració i diferenciació més notables de l'evolució, com l'adolescència. Precisar i comparar els canvis anatomo-funcionals de la cavitat oral i de la deglució que marquen les diferents fases al llarg des del naixement fins a la vellesa. Reconèixerla normalitaten l'evolució de les diferències anatomo-funcionals de les diferents fases de la deglució.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Titulación: Logopèdia [2500893]
Plan de estudios: Grau en Logopèdia [828]
Documento: Objecte d'aprenentatge



Català
17 p, 110.5 KB

El registro aparece en las colecciones:
Materiales académicos > Guías docentes

 Registro creado el 2016-07-04, última modificación el 2023-01-28



   Favorit i Compartir