Evolució i Anàlisi del Paisatge Vegetal [42917]
Calleja, Juan Antonio (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d'Ecologia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Biociències

Título variante: Evolución y Análisis del Paisaje Vegetal
Fecha: 2016-17
Resumen: El concepte de biodiversitat apareix sovint en els àmbits de gestió, maneig i conservació del territori de manera unidimensional i estàtica. La formació d'investigadors i professionals en aquest sector requereix d'un nou enfoc vers un model multidimensional i dinàmic, en el qual les comunitats vegetals, lluny d'estar en equilibri, es veuen sotmeses contínuament a canvis. Igualment, cal una revisió de consideracions prèvies sobre alguns sistemes tradicionalment considerats pobres i/o de poca rellevància, ja que sovint no són ni una cosa ni l'altra. Els criteris per adjudicar alts valors biològics a determinats paisatges davant d'altres menys valorats, són molt sovint artefactes històrics o socials poc fonamentats biològicament. És per tant, fonamental, incidir en un visió que ampliï els límits de la discussió entre aquells qui hauran de prendre decisions, dissenyar polítiques o implementar mecanismes per a la gestió i conservació de la biodiversitat, dels ecosistemes i dels espais a protegir. Aquest mòdul ofereix als alumnes un ampli ventall de continguts i eines amb una perspectiva que transcendeix l'escala geogràfica i temporal i, no necessariament, centrada en aquells ecosistemes i paisatges que ens resulten més familiars per pròxims o contemporanis. És per aquesta última raó, que més enllà de la obligada visió des del present, es fa especial èmfasi en els processos històrics que s'han esdevingut en èpoques pretèrites i que ens ajuden a interpretar la realitat dels paisatges, ecosistemes i comunitats vegetals actuals. A més d'aquesta visió dinàmica en la dimensió temporal, es pretén proporcionar un sèrie d'eines per poder realitzar anàlisis espacials (anàlisis de gradients i modelització cartogràfica), tant de la vegetació com de les variables climàtiques, edàfiques i antròpiques que influeixen en la seva distribució, composició i estructura. Un exemple serien els models de distribució d'espècies vegetals i d'idoneïtat d'hàbitats potencials que permeten 1 exemple serien els models de distribució d'espècies vegetals i d'idoneïtat d'hàbitats potencials que permeten caracteritzar quantitativament els ecosistemes vegetals i així obtenir una percepció de quina serà la seva evolució davant de fenòmens de canvi global. Finalment, aquest mòdul proporcionarà eines per a interpretar i valorar la diversitat de les comunitats vegetals i del paisatge, així com mostrar als alumnes casos concrets de la seva aplicació. Per això es dóna importància a les conferències per part d'experts, tècnics i gestors directament involucrats en les tasques de conservació d'espais naturals o en les polítiques de gestió d'aquests.
Resumen: La formación de investigadores y profesionales de la conservación requiere una reconceptualización hacia un modelo multidimensional y dinámico, donde las comunidades vegetales, lejos de estar en equilibrio, se ven sometidas a continuos cambios. Por la misma razón, ecosistemas que convencionalmente tienden a considerarse pobres y de poca relevancia, a menudo no son ni lo uno ni lo otro. Así pues se pretende completar la percepción del concepto de biodiversidad que en muchas ocasiones se presenta en los ámbitos de gestión y manejo de forma unidimensional y estática. Los criterios que adjudican alto valor biológico a ciertos paisajes y escaso a otros son muchas veces artefactos históricos o construcciones sociales. Es por tanto fundamental fomentar una visión que expanda los límites de la discusión entre quienes habrán de tomar decisiones, diseñar políticas o implementar mecanismos para la gestión y la conservación de la biodiversidad, los ecosistemas y espacios a proteger. Este módulo presenta a los alumnos un amplio espectro de contenidos y herramientas con un enfoque que trascienda la escala geográfica y temporal, y no necesariamente centrada en aquellos ecosistemas y paisajes que nos resultan más familiares por próximos o por contemporáneos. Es por esto último que más allá de la obligada visión desde el presente se hace particular hincapié en los procesos históricos que han tenido lugar en épocas pretéritas y ayudan a interpretar la realidad de paisajes, ecosistemas y comunidades vegetales actuales. Además de esta visión dinámica en el tiempo se pretende proporcionar una serie de herramientaspara el análisis espacial (análisis de gradientes y modelización cartográfica) tanto de la vegetación como de las variables climáticas, edáficas y antrópicas que influyen en su distribución, composición y estructura. Un ejemplo de ello son los modelos de distribución de especies vegetales e idoneidad de hábitats potenciales que 1 ejemplo de ello son los modelos de distribución de especies vegetales e idoneidad de hábitats potenciales que permiten caracterizar cuantitativamente los ecosistemas vegetales y obtener una percepción de cuál puede ser su evolución frente los efectos del cambio global. Finalmente, este módulo facilitará herramientas para interpretar y valorar la diversidad de las comunidades vegetales y el paisaje y mostrar a los alumnos casos concretos de su aplicación. Para ello se hace énfasis en presentaciones por parte de expertos, técnicos y gestores directamente involucrados en tareas de diseño y gestión de acciones de conservación y manejo de espacios o políticas de conservación.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català, castellà
Titulación: Ecologia Terrestre i Gestió de la Biodiversitat [4313774]
Plan de estudios: Màster Universitari en Ecologia Terrestre i Gestió de la Biodiversitat [1155]
Documento: Objecte d'aprenentatge



Català
6 p, 83.7 KB

Castellà
6 p, 82.9 KB

El registro aparece en las colecciones:
Materiales académicos > Guías docentes

 Registro creado el 2016-07-15, última modificación el 2024-04-06



   Favorit i Compartir