Google Scholar: cites
El anticuario y marchante Francesc Guiu i Gabalda (1843-ca. 1914) y el mercado americano
Alcolea Albero, Fernando

Títol variant: L'antiquari i marxant Francesc Guiu i Gabalda (1843-ca. 1914) i el mercat americà
Títol variant: The antique and art dealer Francesc Guiu i Gabalda (1843-ca. 1914) and the American market
Data: 2016
Resum: Las andanzas y vivencias del anticuario Francesc Guiu i Gabalda han pasado prácticamente desapercibidas hasta nuestros días, a pesar de haber capitalizado una intensa labor como marchante de arte a finales del siglo XIX. En 1890, no solo llevó a cabo la más relevante subasta de arte antiguo y moderno español en Nueva York, sino que también mantuvo unas estrechas relaciones con personajes de la nobleza, como la baronesa de Rothschild, los duques de Santoña y, especialmente, el duque de Peñaranda y el duque de Medinaceli, con los que llevó a cabo un memorable viaje alrededor del mundo en 1907. Su actividad también iría acompañada de la polémica, especialmente por el comercio fraudulento de las obras llamadas pseudogóticas y renacentistas elaboradas por el hábil marfilista valenciano Francisco Pallás, que tendrían su máximo exponente en la denominada Arqueta de Cristóbal Colón. Este punto nos llevará a profundizar en el devenir de las colecciones españolas que se subastaron en Nueva York a finales del siglo XIX protagonizadas por Ignacio León y Escosura, José Bensusan, el duque de Dúrcal y del propio Francesc Guiu, lo que nos permitirá descubrir los entresijos y las fabulaciones que tuvieron lugar en el mercado de arte entre España y Estados Unidos, territorio propicio para toda clase de oportunistas, especuladores y advenedizos.
Resum: Les aventures i vivències de l'antiquari Francesc Guiu i Gabalda han passat pràcticament desapercebudes fins als nostres dies, malgrat haver capitalitzat una intensa labor com a marxant d'art a finals del segle XIX. El 1890, no només va dur a terme la més rellevant subhasta d'art antic i modern espanyol a Nova York, sinó que també va mantenir unes estretes relacions amb personatges de la noblesa, com la baronessa de Rothschild, els ducs de Santoña i, especialment, el duc de Peñaranda i el duc de Medinaceli, amb els quals va dur a terme un memorable viatge al voltant del món el 1907. La seva activitat també va anar acompanyada de la polèmica, especialment pel comerç fraudulent de les obres anomenades pseudogòtiques i renaixentistes elaborades per l'hàbil marfilista valencià Francisco Pallás, que van tenir el seu màxim exponent en la denominada Arqueta de Cristòfol Colom. Aquest punt ens portarà a aprofundir en l'esdevenir de les col·leccions espanyoles que es van subhastar a Nova York a finals del segle XIX protagonitzades per Ignacio León i Escosura, José Bensusan, el duc de Dúrcal i el mateix Francesc Guiu, la qual cosa ens permetrà descobrir els secrets i les fabulacions que van tenir lloc en el mercat d'art entre Espanya i els Estats Units, territori propici per a tota mena d'oportunistes, especuladors i intrusos.
Resum: The adventures and experiences of the antique dealer Francesc Guiu i Gabalda have gone virtually unnoticed until now, despite the fact that he capitalized on his intense work as an art dealer at the end of the nineteenth century. In 1890, he not only held the most important auction of ancient and modern Spanish art in New York, but also maintained close relations with well-known members of the nobility such as the Baroness de Rothschild, the Dukes of Santoña, and especially with the Duke of Peñaranda and the Duke of Medinaceli, with whom he made a memorable journey around the world in 1907. However, his professional activity was not without controversy, especially due to the fraudulent trading of the so-called pseudo-Gothic and pseudo-Renaissance works produced by the skillful ivory carver from Valencia, Francisco Pallás, which would have their greatest exponent in what is known as the Casket of Christopher Columbus. This point leads us to explore the future of Spanish collections that were auctioned in New York at the end of the nineteenth century by Ignacio León and Escosura, José Bensusan, the Duke of Dúrcal and Francesc Guiu himself, allowing us to discover the ins and outs and fabulations that surrounded the art market between Spain and the United States; a fertile territory for all types of opportunists, speculators and carpetbaggers.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Comercio de arte ; Anticuarios ; Falsificación ; Arqueta ; Nueva york ; Coleccionismo ; Subastas ; Cristóbal colón ; Comerç d'art ; Antiquaris ; Falsificació ; Nova york ; Col·leccionisme ; Subhastes ; Cristòfol colom ; Art market ; Antique dealers ; Forgery ; Casket ; New york ; Art collecting ; Christopher columbus ; Auctions
Publicat a: Locus amoenus, Núm. 14 (2016) , p. 167-185 (Articles) , ISSN 2014-8798

Adreça original: https://revistes.uab.cat/locus/article/view/v14-alcolea
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Locus/article/view/316780
DOI: 10.5565/rev/locus.251


20 p, 735.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Locus amoenus
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2017-01-10, darrera modificació el 2022-10-04



   Favorit i Compartir