De l'epiteli de ceba a la indagació : un marc per a construir pràctiques investigadores cap a la Competència Científica
Domènech Casal, Jordi (Institut Marta Estrada (Granollers, Catalunya))
Ruiz, Neus (Institut Marta Estrada (Granollers, Catalunya))

Fecha: 2016
Resumen: El desenvolupament de les dimensions de la competència científica (conceptual, procedi-mental i epistèmica) té en els treballs pràctics de laboratori un espai candidat. El desple-gament de pràctiques investigadores és complex i requereix de marcs metodològics i su-ports per dur-lo a terme. S’ha desenvolupat un marc metodològic per al treball estructurat amb pràctiques investigadores i bastides de suport i aplicat en una pràctica sobre biologia cel·lular i microscòpia. El marc metodològic proposa diverses bastides de suport per al treball d’habilitats de raonament científic i una seqüència de treball en 5 etapes que culmi-na en l’escriptura d’un article científic per part dels alumnes. Es justifiquen i descriuen les diferents etapes i els resultats obtinguts i es comenten dinàmiques clau (oralitat, auto i co-avaluació) i l’aportació d’aquest tipus de pràctiques a les tres dimensions de la competèn-cia científica.
Resumen: Practical laboratory work is a candidate space to develop the conceptual, procedural and epistemic dimensions of scientific competence. Developing inquiry practices is complex and requires methodologic frames and didactic scaffolds. We have developed a methodo-logic frame for structured inquiry activities and applied it to an activity on microscopy and cell biology. The proposed frame includes several scaffolds for scientific research proces-ses and follows 5 steps resulting in a Scientific Article written by students from their re-search. We describe and justify each of these steps and discuss some key dinàmics (oral communication, co- and self-assessment) and the impact of this kind of practices on the three dimensions of the scientific competence.
Derechos: Tots els drets reservats
Lengua: Català.
Documento: article ; recerca ; publishedVersion
Materia: Indagació ; Treballs pràctics ; ECBI ; Bastides didàctiques ; Inquiry ; Practical work ; IBSE ; Didactic scaffolds
Publicado en: Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 32 (Desembre 2016) , p. 9-19 (Experiències didàctiques i treballs pràctics) , ISSN 1699-6712

Adreça alternativa: https://www.raco.cat/index.php/Ciencies/article/view/316723


11 p, 546.4 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > Ciències
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2017-01-19, última modificación el 2019-02-02



   Favorit i Compartir