Resiliència, immigració i èxit escolar
Sandín Esteban, Ma. Paz (Universitat de Barcelona. Grup de Recerca en Educació Intercultural (GREDI))
Bazoco García, Josep (Universitat de Barcelona. Grup de Recerca en Educació Intercultural (GREDI))
del Campo Sorribas, Jaume (Universitat de Barcelona. Grup de Recerca en Educació Intercultural (GREDI))
Forés i Miravalles, Anna (Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica i Organització Educativa)
Massot Lafon, Inés (Universitat de Barcelona. Grup de Recerca en Educació Intercultural (GREDI))
Sacramento, Rafael (Universitat de Barcelona. Grup de Recerca en Educació Intercultural (GREDI))
Sánchez Martí, Angelina (Universitat de Barcelona. Grup de Recerca en Educació Intercultural (GREDI))

Data: 2014
Resum: El projecte de recerca que es presenta té la intenció d'abordar i caracteritzar des de l'enfocament de la resiliència com l'alumnat de procedència estrangera s'enfronta a una etapa d'alt risc d'abandonament escolar, l'Educació Secundària Obligatòria (ESO) -especialment en el segon cicle-, i el moment de transició acadèmica cap a la Post-Obligatòria (PO). La proposta incorpora el repte d'analitzar i valorar els mecanismes resilients desplegats per l'alumnat immigrant que poden donar llum a aconseguir que processos, a priori, qualificats com a problemàtics o dificultosos per aquests grups degut a la seva situació de major vulnerabilitat esdevinguin una xarxa protectora que afavoreixi trajectòries d'èxit escolar. La hipòtesi de treball rau en què l'alumnat de procedència estrangera que presenta trajectòries d'èxit perquè ha superat la transició de risc ESO-PO i segueix amb persistència acadèmica fins als darrers cursos podria presentar unes característiques de resiliència específiques.
Resum: El proyecto de investigación que se presenta tiene la intención de abordar y caracterizar desde el enfoque de la resiliencia como el alumnado de procedencia extranjera se enfrenta a una etapa de alto riesgo de abandono escolar, la Educación Secundaria Obligatoria (ESO) - especialmente en el segundo ciclo-, y el momentod e transición académica hacia la Post-obligatoria (PO). La propuesta incorpora el reto de analizar y valorar los mecanismos resilientes desplegados por el alumnado inmigrante que pueden dar luz a conseguir que procesos, a priori, calificados como problemáticos o dificultosos para estos grupos debido a su situación de mayor vulnerabilidad sean una red protectora que favorezca trayectorias de éxito escolar. La hipótesis de trabajo radica en que el alumnado de procedencia extranjera que presenta trayectorias de éxito porque ha superado la transición de riesgo ESO-PO y sigui con persistencia académica hasta los últimos cursos podría presentar unas características de resiliencia específicas.
Resum: Le projet de recherche présenté a pour but d'aborder et de caractériser, en mettant l'accent sur la résilience, la manière dont les élèves d'origine étrangère affrontent une étape à haut risque d'abandon scolaire, l'Enseignement secondaire obligatoire (ESO) -tout spécialement dans le second cycle-, et le moment de transition académique vers l'enseignement post-obligatoire (PO) (aux alentours de 16 ans). La proposition analyse et évalue les mécanismes résilients déployés par les élèves immigrants pouvant faire en sorte que des processus qualifiés a priori comme problématiques ou difficiles pour ces groupes, du fait de leur situation de plus grande vulnérabilité, constituent en fait un maillage protecteur favorisant des trajectoires de succès scolaire. L'hypothèse de travail réside en ce que les élèves d'origine étrangère présentant des trajectoires de succès, parce qu'ils ont dépassé la transition à risque ESO-PO et suivent avec persistance académique jusqu'aux derniers cours, pourraient présenter des caractéristiques de résilience spécifiques.
Resum: From the perspective of resilience, the aim of the research project presented here was to examine and describe how students from other countries face a stage of education in which there is a high risk of dropping out. This stage is compulsory secondary education (ESO), particularly the second cycle, and the transition to post-compulsory education (PO). One goal of the project was to analyse and assess the resilience mechanisms employed by immigrant students that could bring about the conversion of processes that are a priori classified as problematic or difficult for these groups, because of their situation of greater vulnerability, into a safety net that could support successful school careers. The working hypothesis is that students from other countries whose school careers can be considered successful, as they make the risky transition from ESO to PO and remain in education until the final years, could have some specific characteristics of resilience.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Resiliència ; Èxit escolar ; Alumnat immigrant ; Transició acadèmica ; Educació secundària obligatòria ; Educació secundària postobligatòria ; Vulnerabilitat acadèmica ; Resiliencia ; Éxito escolar ; Alumnado inmigrante ; Transición académica ; Educación secundaria obligatoria ; Educación secundaria postobligatoria ; Vulnerabilidad académica ; Résilience ; Succès scolaire ; Élèves d'origine étrangère ; Transition académique ; Enseignement secondaire obligatoire ; Enseignement secondaire post-obligatoire ; Vulnérabilité académique ; Resilience ; School success ; Immigrant students ; Academic transition ; Compulsory secondary education ; Post-compulsory secondary education ; Academic vulnerability
Publicat a: Temps d'educació, Núm. 46 (2014) , p. 11-31, ISSN 2014-7627

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/278165


21 p, 518.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2017-02-02, darrera modificació el 2022-02-06



   Favorit i Compartir