L'enfocament de gènere en un bloc de contingut sobre activitat i espai industrials a l'ensenyament secundari postobligatori
Baylina Ferré, Mireia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia)

Data: 1992
Resum: Le but de cet article est de proposer un bloc de contenus et une unité didactique pour les éleves de l'etape secondaire postobligatoire sur l'activité et l'espace industriel et qui tienne compte de la variable genre. En partant de la considération d'une perspective mondiale actuelle et d'une approche interdisciplinaire et globale proche du paradigme radical, on a construit un schéma thématique qui essaie de rattacher les caractéristiques de l'activité industrielle a la distribution des espaces de production i échelle mondiale et qui mette en relief la variable genre dans tous les aspects ou elle est primordiale, notamment ceux qui concernent directement le marché de travail et l'internationalisation de la production. On a, en meme temps et compte tenu de l'aspect épisthémologique du curriculum, proposé des concepts fondamentaux pour travailler avec les éleves dans le cadre d'une unité didactique sur l'activité féminine dans l'industrie.
Resum: The objective of this article is to formulate a proposal of a unit of topics and teaching methods for post-compulsory secondary education an the theme of industrial space and activity and which would include the gender variable in analysis. The proposa1 is based on: a spatial perspective at world scale; a present day temporal perspective; an interdisciplinary and comprehensive approach; and the epistemological option of the radical paradigm. The resulting list of topics is an attempt to establish the relationship between the characteristics of industrial activity and its distribution at world scale, with special treatment of the gender variable where relevant, and especially in relation to the labour market and the intemationalization of production. The article also makes some suggestions of concepts to be studied refening to female participation in industry, within this didactical unit and respecting the chosen epistemological approach.
Resum: El objeto de este articulo es elaborar una propuesta de bloque de contenido y de una unidad didactica para trabajar con los alumnos de la etapa secundaria post-obligatoria sobre la actividad y los espacios industriales, que incorpore la variable género en su análisis. Partiendo de una perspectiva espacial mundial, de una consideración del tiempo actual, del recurso a la interdisciplinariedad y a la actitud globalizadora, y de la opción epistemológica del paradigma radical, se ha elaborado un guión temático que intenta relacionar las caracteristicas de la actividad industrial y la distribución de los espacios de producción a escala mundial, poniendo de manifiesto la variable género en todos los apartados necesarios, en particular en aquellos que se refieren al mercado de trabajo y a la intemacionalización de la producción. Asimismo, siempre desde la vertiente epistemológica del curriculo, se sugieren algunos conceptos para trabajar con los alumnos dentro de una propuesta de unidad didactica referente a la actividad femenina en la industria.
Resum: L'objecte del present escrit és elaborar una proposta de bloc de contingut i d'una unitat didàctica per treballar amb els alumnes de l'etapa secundaria postobligatòria sobre l'activitat i l'espai industrials que incorpori la variable genere en la seva anàlisi. Prenent com a base una perspectiva espacial mundial, una consideració del temps actual, el recurs a la interdisciplinarietat i a l'actitud globalitzadora, i i'opció epistemològica del paradigma radical, s'ha elaborat un guió temàtic que pretén relacionar les característiques de l'activitat industrial i a la distribució dels espais de producció a escala mundial, posant de manifest la variable gènere en tots el apartats on és necessària, en particular en aquells que afecten directament el mercat de treball i la internacionalitzacio de la producció. Alhora, sempre des del vessant epistemològic del currículum, se suggereixen alguns conceptes per treballar amb els alumnes en el marc d'una unitat didactica proposada referent a l'activitat femenina en la indústria.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Document: article ; recerca ; Versió publicada
Publicat a: Documents d'anàlisi geogràfica, N. 21 (1992) p. 167-179, ISSN 2014-4512

Adreça alternativa: https://www.raco.cat/index.php/DocumentsAnalisi/article/view/41565


13 p, 452.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Documents d'anàlisi geogràfica
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2007-05-11, darrera modificació el 2021-07-18



   Favorit i Compartir