Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Blurring the Margins : Ardalén (2012) and Collective Memory in Spain
Harris, Sarah Dibble (Bennington College)

Data: 2017
Resum: The title of Miguelanxo Prado's Ardalén is a word invented by its author, but which refers to a real phenomenon: a long-distance wind that carries the scent of salt and sea far inland from the coast. In the fictional tale, this sea breeze carries with it not just air and smells, but also stories, as well as living sea creatures. Appropriate to its title, this winner of the 2012 National Spanish Comics Prize blurs lines between the real and the imaginary, between self and other, between land and sea, and between life and death. Blurry margins exist metaphorically in the book's story as well as visually in its images, both within its panels and in its gutters. Drawing on Anne Whitehead's recent discussion of modes of inscription and collective memory, this article explores the representation of memory and the fantastic in Miguelanxo Prado's 2012 graphic novel Ardalén, noting the strong implications of Ardalén's main character's incapacity to distinguish between what he lived and what he heard in the context of the Recovery of Historical Memory in Spain's early 21st century.
Resum: La novela gráfica Ardalén (2012) de Miguelanxo Prado se titula con una palabra inventada por su autor, pero que se refiere a un fenómeno verdadero: un viento de larga distancia que lleva el olor de la sal y del mar lejos de la costa al interior del país. En la novela gráfica, esta brisa marina lleva consigo no sólo sus aires y sus olores, sino también historias, recuerdos, así como criaturas marinas vivas. Apropiado a su título, este libro ganador del Premio Nacional de Cómic de 2012 borra fronteras entre lo real y lo imaginario, entre persona y colectividad, entre tierra y mar, y entre vida y muerte. Los márgenes borrosos existen metafóricamente en la historia del libro, así como visualmente en sus imágenes, tanto dentro de sus viñetas como en los espacios entre sus vi- ñetas. Basándose en el reciente análisis de Anne Whitehead sobre los modos de inscripción y la memoria colectiva, el presente artículo explora la representación de la memoria y lo fantástico en la novela gráfica Ardalén de Miguelanxo Prado, señalando las fuertes implicaciones de la incapacidad del protagonista en Ardalén de distinguir entre lo que vivió y lo que oyó contar en el contexto de la Recuperación de la Memoria Histórica en el siglo xxi de España.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Miguelanxo Prado ; Ardalén ; Memoria ; Cómic ; Memoria colectiva ; Memoria histórica ; Memory ; Comic ; Colective memory ; Historical memory
Publicat a: Brumal, Vol. 5 Núm. 1 (2017) , p. 21-42 (Monograph) , ISSN 2014-7910

Adreça original: https://revistes.uab.cat/brumal/article/view/v5-n1-harris
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Brumal/article/view/328365
DOI: 10.5565/rev/brumal.381


22 p, 3.1 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Brumal
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2017-09-04, darrera modificació el 2021-12-11



   Favorit i Compartir