Web of Science: 0 citas, Scopus: 0 citas, Google Scholar: citas
Alteritat i relació educativa en entorns vulnerables
Palou, Juli, 1954- (Universitat de Barcelona)
Fons, Montserrat (Universitat de Barcelona)

Título variante: Alteridad y relación educativa en entornos vulnerables
Título variante: Otherness and educational relationships in vulnerable contexts
Fecha: 2018
Resumen: L'article sorgeix d'un procés de formació realitzat en dos centres escolars que acullen alumnes que provenen d'entorns familiars vulnerables a nivell social. Els objectius eren diversos: saber què acosta els docents a aquests centres; fins a quin punt s'hi senten implicats i què els ajuda a fer front als reptes que hi van sorgint. Hem considerat tres espais per obtenir-ne les dades: les converses amb l'equip directiu, les sessions de formació amb els mestres i la producció de textos reflexius. En aquest treball ens centrem en els resultats obtinguts després d'analitzar els textos reflexius escrits pels mestres tot seguint categories de l'anàlisi del discurs. Els resultats posen en evidència dues qüestions. La primera és que la relació educativa es construeix partint d'una obertura cap a la diversitat de gramàtiques presents a les aules. La segona és que els reptes que presenten els centres que acullen una població vulnerable es poden afrontar quan hi ha una implicació col·lectiva. La nostra conclusió és que, per tal de conèixer com es construeix la relació educativa, és necessari saber què fan els docents i, a més, acostar-se a la disposició afectiva que mantenen envers l'experiència en la qual es troben implicats.
Resumen: El presente artículo surge de un proceso de formación realizado en dos centros escolares que acogen a alumnos provenientes de entornos familiares vulnerables a nivel social. Los objetivos eran diversos: saber qué aproxima a los docentes a estos centros; hasta qué punto se sienten implicados en ellos y qué les ayuda a afrontar los retos que les van surgiendo. Hemos considerado tres espacios para la obtención de datos: las conversaciones con el equipo directivo, las sesiones de formación con los maestros y la producción de textos reflexivos. En este trabajo nos centramos en los resultados obtenidos después de analizar los textos reflexivos escritos por los maestros siguiendo categorías del análisis del discurso. Los resultados ponen en evidencia dos cuestiones. La primera es que la relación educativa se construye partiendo de una apertura hacia la diversidad de gramáticas presentes en las aulas. La segunda es que los retos que presentan los centros que acogen a una población vulnerable se pueden afrontar cuando hay una implicación colectiva. Nuestra conclusión es que, para conocer cómo se construye la relación educativa, es necesario saber qué hacen los docentes y, además, acercarse a la disposición afectiva que mantienen hacia la experiencia en la que se hallan implicados.
Resumen: This article has emerged from a training process carried out in two schools which receive students from a social context characterized by vulnerable family environments. The objectives of the study are diverse: to determine the approaches taken by teachers in these schools, the extent of their involvement and what helps them in confronting the challenges of their work. Data were collected from three sources: conversations with the schools' management teams, training sessions with the teachers and the production of reflective texts. The study focuses on the results obtained after analyzing the reflective texts according to categories of discourse analysis. The results provide evidence regarding two issues. The first is that educational relationships are built from a starting point of grammatical diversity present in the classroom. The second is that the challenges facing schools with vulnerable students can be met when there is collective involvement. Our conclusion is that in order to know how educational relationships are built, it is necessary to know what teachers do and to approach the affective disposition they have towards the experience in which they are involved.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Text reflexiu ; Identitat professional ; Formació de mestres ; Contingència ; Hermenèutica ; Vulnerabilitat ; Texto reflexivo ; Identidad profesional ; Formación de maestros ; Contingencia ; Hermenéutica ; Vulnerabilidad ; Reflective text ; Professional identity ; Teacher training ; Contingency ; Hermeneutics ; Vulnerability
Publicado en: Educar, Vol. 54 Núm. 1 (2018) , p. 67-82 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v54-n1-palou-fons
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/331859
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v54-n1-palou-fons
DOI: 10.5565/rev/educar.917


16 p, 124.6 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > Educar
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2018-01-24, última modificación el 2022-12-19



   Favorit i Compartir