Web of Science: 1 cites, Scopus: 1 cites, Google Scholar: cites
Las adaptaciones cinematográficas como (posible) herramienta pedagógica
Wheeler, Duncan (Universidad de Leeds)

Títol variant: Cinematic Adaptations as a (Possible) Pedagogical Tool
Data: 2018
Resum: Al igual que la casa de Habsburgo, la docencia del Siglo de Oro da la impresión de estar en perpetuo declive. En lugar de rasgarse las vestiduras, proponemos que es responsabilidad nuestra buscar una solución dentro de una cultura pos-literaria en el que, según las palabras de Robert Rosenstone, el <<desire to express our relationship to the past by using contemporary forms of expression, as well as the desire to appeal to a contemporary sensibility, sooner of later has to point us in the direction of the visual media>> (2006: 4). En la primera sección, trazamos una historia de la enseñanza de las obras del Siglo de Oro en la educación primaria y media en España para sugerir que tanto la docencia como la producción televisiva y cinematográfica del franquismo ha propagado una serie de prejuicios en cuanto al teatro nacional antes de pasar en la segunda sección a un análisis de las posibilidades que albergan los productos audiovisuales para salvaguardar la presencia del teatro áureo como piedra angular de una enseñanza democrática cabal a distintos niveles tanto en el ámbito nacional como internacional. Esperamos que la implementación de los productos audiovisuales funcione como un acercamiento a los estudiantes al teatro áureo a la vez que fomente el pensamiento crítico y brinde la oportunidad de desarrollar destrezas transferibles de comunicación.
Resum: Just like the House of Habsburg, the teaching of the Spanish Golden Age appears to be in perpetual decline. Rather than bemoaning this state of affairs, I would like to suggest that it is our collective responsibility to look for solutions in the context of a post-literary culture in which, to use the words of Robert Rosenstone [2006:4], the «desire to express our relationship to the past by using contemporary forms of expression, as well as the desire to appeal to a contemporary sensibility, sooner of later has to point us in the direction of the visual media». In the first part, I will sketch a history of how Golden Age works have been taught in primary and secondary schools in Spain to suggest that the education system as well as television and cinematic adaptations from the Franco period have generated a series of prejudices as regards the national theatre. This will pave the way in the second section for an analysis of the possibilities harboured in audio-visual production to safeguard the presence of Spanish classical theatre as a cornerstone of a holistic democratic education at different levels both at home and abroad. My hope is that the implementation of audio-visual media functions as a means for bringing Golden Age plays alive for students and, at the same time, stimulating their critical thinking and opportunities for the development of transferable skills.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Adaptaciones ; Siglo de oro ; Pedagogía ; Cine ; Franquismo ; Adaptations ; Golden age ; Pedagogy ; Cinema ; Francoism
Publicat a: Anuario Lope de Vega, Vol. 24 (2018) , p. 260-287 (Artículos. Sección monográfica) , ISSN 2014-8860

Adreça original: https://revistes.uab.cat/anuariolopedevega/article/view/v24-wheeler
Adreça alternativa: https://www.raco.cat/index.php/anuariolopedevega/article/view/v24-wheeler
DOI: 10.5565/rev/anuariolopedevega.257


28 p, 313.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Anuario Lope de Vega
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2018-02-01, darrera modificació el 2018-10-06



   Favorit i Compartir