Web of Science: 0 citations, Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations
Portafolio de acción-reflexión : estrategia promotora de la investigación en la educación superior
Deliyore-Vega, María del Rocío (Universidad de Costa Rica)

Additional title: Portafoli d'acció-reflexió : estratègia promotora de la investigació a l'educació superior
Additional title: The action-reflection portfolio : a strategy to promote research in higher education
Date: 2018
Abstract: Este artículo muestra los resultados obtenidos al determinar la pertinencia del portafolio de acción-reflexión como estrategia innovadora en la educación superior. Dicha estrategia se diseña inspirada en los principios de investigación-acción en la práctica pedagógica. Para ello, la investigadora la implementa con un grupo de docentes en el centro de educación especial de Heredia, Costa Rica, donde las participantes llevan un curso que pretende capacitarlas en el diseño y en la selección de los sistemas de comunicación alternativa para responder a las necesidades de comunicación específicas del estudiantado con discapacidad. Para determinar su pertinencia, se utilizaron instrumentos de recolección de datos, tanto cualitativos como cuantitativos, con el grupo docente. Los hallazgos obtenidos en dicha triangulación sugieren una apreciación positiva del estudiantado y un cambio significativo en las acciones didácticas. El estudio concluye que esos cambios se derivan del hecho de que la estrategia figura como ente promotor de investigación, involucrando altamente al profesorado con la teoría y la práctica de los contenidos del curso. Aunado a ello, dicha estrategia fomenta la evaluación formadora, basada en la introspección y la reflexión compartida. Finalmente, se concluye que el portafolio de acción-reflexión genera cambios profundos en el desarrollo profesional y personal de las participantes. En este sentido, alienta la presencia de valores de cooperación, compromiso, diálogo y sentido crítico.
Abstract: Aquest article mostra els resultats obtinguts en determinar la pertinència del portafoli d'acció-reflexió com a estratègia innovadora en l'educació superior. Aquesta estratègia es dissenya inspirada en els principis d'investigació-acció de la pràctica pedagògica. Per aquest motiu, la investigadora la implementa amb un grup de docents al centre d'educació especial d'Heredia, Costa Rica, on les participants porten un curs que pretén capacitar-les en el disseny i en la selecció dels sistemes de comunicació alternativa per respondre a les necessitats de comunicació específiques de l'estudiantat amb discapacitat. Per determinar-ne la pertinència, es van utilitzar instruments de recollida de dades, tant qualitatives com quantitatives, amb el grup docent. Les troballes obtingudes en aquesta triangulació suggereixen una apreciació positiva de l'estudiantat i un canvi significatiu en les accions didàctiques. L'estudi conclou que aquests canvis es deriven del fet que l'estratègia figura com a ens promotor de recerca, involucrant altament el professorat amb la teoria i la pràctica dels continguts del curs. Unit a això, aquesta estratègia fomenta l'avaluació formadora, basada en la introspecció i en la reflexió compartida. Finalment, es conclou que el portafoli d'acció-reflexió genera canvis profunds en el desenvolupament professional i personal de les participants. En aquest sentit, encoratja la presència de valors de cooperació, compromís, diàleg i sentit crític.
Abstract: This article examines the results of determining the pertinence of the action-reflection portfolio as an innovative strategy in higher education based on the principles of action research in educational practice. The strategy was implemented with a group of teachers at the Special Education Center of Heredia, Costa Rica, who took a training course on the design and selection of communication systems to meet the specific communication needs of students with disabilities. To determine the pertinence of the strategy, qualitative and quantitative data collection instruments were used with the teachers. The findings in this triangulation suggest that the students viewed the strategy positively and that it led to significant changes in educational actions. The study concludes that such changes are due to the fact the strategy serves to promote research and involve teachers in the theory and practice of the course content, as well as foster educational assessment based on shared introspection and reflection. Finally, the action-reflection portfolio was found to profoundly change the professional and personal development of the participants as it encourages the development of values related to cooperation, compromise, dialogue and critical thinking.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Educación superior ; Constructivismo social ; Investigación-acción ; Innovación ; Estrategia didáctica ; Educació superior ; Constructivisme social ; Investigació-acció ; Innovació ; Estratègia didàctica ; Higher education ; Social constructivism ; Action research ; Innovation ; Teaching strategy
Published in: Educar, Vol. 54 Núm. 1 (2018) , p. 165-184 (Temas de investigación) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v54-n1-deliyore-vega
Adreça alternativa: https://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/331864
DOI: 10.5565/rev/educar.778


20 p, 304.9 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Educar
Articles > Research articles

 Record created 2018-02-07, last modified 2020-08-30



   Favorit i Compartir