Títol variant: |
Guaranteed Lowest Prices and Social Welfare in an Incomplete Information |
Títol variant: |
Entry Model |
Data: |
1998 |
Resum: |
La cláusula de mejor precio es un compromiso cuyo uso es muy frecuente en el sector de ventas al detalle y que obliga a la empresa que lo aplica a igualar las mejores ofertas rivales. En la literatura se ha hecho hincapié en los efectos anticompetitivos asociados al uso de esta cláusula. Este trabajo muestra que el compromiso puede tener efectos positivos desde la perspectiva del bienestar social cuando es utilizado como mecanismo transmisor de información a potenciales entrantes. |
Resum: |
A guaranteed lowest prices policy is a commonly observed pricing practice in retailing markets. When firms use this clause they are publicly committing themselves to match the prices of their competitors. Literature has focused on the use of this practice in order to guarantee successful co-ordination between rivals. In contrast to this wisdom this paper shows that the clause may have positive effects from the social point of view because that it can be used in order to transmit information to firms which are considering to stablish in the market. |
Drets: |
Tots els drets reservats.  |
Llengua: |
Castellà |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Matèria: |
Cláusula de mejor precio ;
Colusión ;
Prácticas restrictivas de la competencia ;
Guaranteed lowest prices ;
Price matching ;
Facilitating practices ;
Collusion |
Publicat a: |
Revista española de economia, V. 15 N. 2 (1998) , p. 217-234, ISSN 0210-1025 |