Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Las prácticas científicas en infantil : una aproximación al análisis del currículum y planes de formación del profesorado de Galicia
Mosquera Bargiela, Inés (Universidade de Santiago de Compostela)
Puig Mauriz, Blanca (Universidad de Santiago de Compostela. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
Blanco Anaya, Paloma (Universidade de Santiago de Compostela)

Títol variant: Les pràctiques científiques a infantil : una aproximació a l'anàlisi del currículum i dels plans de formació del professorat
Títol variant: Scientific practices in early childhood education : an approach to the analysis of the curriculum and teacher training plans in Galicia
Data: 2018
Resum: Se presenta un estudio sobre las prácticas científicas en el marco curricular y formación de maestros/as de infantil en ciencias. Las preguntas de investigación son: 1) ¿cómo se integran las prácticas científicas en el currículum de educación infantil?, y 2) ¿qué formación inicial y permanente recibe el profesorado de infantil para promover las prácticas científicas en el aula? Específicamente, ¿qué importancia reciben estas prácticas en su formación? La práctica de indagación es la de mayor presencia en el currículum de infantil, seguida de la modelización y argumentación. El análisis de los planes de formación inicial revela que solo dos materias de los grados en Maestro/a de Educación Infantil incluyen en sus programas las prácticas científicas. En el Plan Anual de Formación Permanente encontramos una actividad dirigida a la formación científica de este profesorado, aunque no menciona las prácticas científicas.
Resum: Es presenta un estudi sobre les pràctiques científiques en el marc curricular i formació de mestres d'infantil que imparteixen ciències. Les preguntes d'investigació són: 1) Com s'integren les pràctiques científiques al currículum d'educació infantil?; 2) Quina formació inicial i permanent rep el professorat d'educació infantil per promoure les pràctiques científiques a l'aula? Específicament, quina importància reben aquestes pràctiques en la seva formació? La pràctica d'indagació és la més freqüent en el currículum d'infantil, seguida de la modelització i de l'argumentació. L'anàlisi dels plans de formació inicial de la nostra comunitat revela que únicament dues matèries dels graus de mestres d'educació infantil inclouen en els seus programes les pràctiques científiques. El Pla Anual de Formació Permanent trobem una activitat dirigida a la formació d'aquest professorat, encara que no menciona les pràctiques científiques.
Resum: This paper presents a study about scientific practices in the curriculum and in teacher training plans in science in Early Childhood Education (ECE). The research questions are: 1) How are scientific practices integrated in the Early Childhood Education curriculum? 2) What initial and continuous training do the early childhood teachers receive in order to promote scientific practices in their classroom? Specifically, how important are these practices in their professional development? The scientific practice with highest presence in the ECE curriculum is inquiry, followed by modelling and scientific argumentation. The analysis of early childhood teachers initial training plans in our community reveal that only two subjects of Early Childhood Education's Degree include in their programmes scientific practices. One activity for scientific training is found within the Annual Teacher Training Plan, although scientific practices are not mentioned.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Indagación ; Modelización ; Argumentación ; Currículum de educación infantil ; Formación del profesorado ; Indagació ; Modelització ; Argumentació ; Currículum d'educació infantil ; Formació del professorat ; Inquiry ; Modelling ; Argumentation ; Early childhood education's curriculum ; Professional development
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 1 (2018) , p. 7-23 (Investigaciones Didácticas) , ISSN 2174-6486

Adreça original: https://ensciencias.uab.es/article/view/v36-n1-mosquera-puig-blanco
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.2311


18 p, 280.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2018-03-05, darrera modificació el 2018-11-03



   Favorit i Compartir