dir.
Publicació: |
[Bellaterra] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2018. |
Descripció: |
1 recurs en línia (219 pàgines) : gràfics. |
Resum: |
En aquesta recerca es presenten els resultats d'un estudi longitudinal que analitza qualitativament l'aplicació d'un programa d'educació ambiental per a primer cicle de l'Ensenyament Secundari Obligatori en un espai natural protegit durant 24 cursos (1988-1989 a 2011-2012). L'objectiu del treball és identificar la contribució d'aquest programa a una cultura de relació amb la natura utilitzant el referent de la taxonomia de valors envers la natura de Kellert (1997). Es descriuen i es fa una anàlisi creuada dels factors condicionants (identificats a partir del model sistèmic de Neill, 2008), els processos d'avaluació i les categories d'interpretació aplicades als objectius i a les tasques del programa, així com a les respostes relatives als aprenentatges de l'alumnat per part d'educadors i professors. Aquests resultats s'aprofundeixen en una escala més específica per als cursos 2003-2004 i 2010-2011 on es triangulen les respostes dels educadors, dels professors, i dels alumnes (respostes en grup, sobre les seves percepcions d'aprenentatge). En el cas del darrer curs, un 71% dels alumnes explicita els seus records sobre què havien fet, après i sentit un any després de la realització del programa (2012, respostes individuals). Els resultats indiquen la importància de processos i mètodes d'avaluació continuada tant a l'escala d'una jornada com de tot un curs per millorar les pràctiques, establir vincles entre educadors i professorat, i per verificar el grau d'assoliment dels objectius. També s'evidencia la rellevància de procediments i materials connectors que facilitin les dinàmiques de treball, l'expressió i la potenciació de valors relacionats amb la natura. |
Resum: |
This research presents the results of a long-term study. It qualitatively analyses the implementation of an environmental education program for the first cycle of Compulsory Secondary Education in a protected natural area during 24 courses (1988- 1989 to 2011/12). Its objective has been to identify its contribution to a culture connected with nature, using Kellert's taxonomy of values towards nature (1997) as common reference. A cross-sectional analysis of factors identified from the Neill's system model (2008) is described and analysed. Evaluation processes and interpretation categories are applied to the objectives and tasks of the program as well as the responses of educators and teachers related to student learning. These results are also deepened on a more specific scale, corresponding to the 2003-2004 and 2010-2011 courses, where the responses of educators, teachers, and students are triangulated (group responses, about their perceptions of learning). In the case of the last year, 71% of the students explained their memories about what they had done, learned and felt a year later (2012, individual responses). The results indicate the importance of processes and methods of continuous evaluation on the scale of each day and course to improve practices, establish links between educators and teachers and verify the achievement degree of the objectives. It also demonstrates the relevance of procedures and connecting materials that facilitate work dynamics, the interpretation and empowerment of values related to nature. |
Nota: |
Departament responsable de la tesi: Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals. |
Nota: |
Tesi. Doctorat. Universitat Autònoma de Barcelona. 2017. |
Drets: |
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs. |
Llengua: |
Català |
Document: |
Tesi doctoral ; Versió publicada |
Matèria: |
Educació ambiental ;
Ensenyament secundari ;
Espais naturals protegits ;
Ensenyament |
ISBN: |
9788449076466 |