Web of Science: 3 cites, Scopus: 3 cites, Google Scholar: cites
Análisis videográfico para la evaluación de los aprendizajes en las prácticas externas de la formación inicial de docentes de secundaria
Martínez Romera, Daniel David (Universidad de Málaga)
Cebrián-Robles, Daniel (Universidad de Málaga)

Títol variant: Anàlisi videogràfica per avaluar els aprenentatges en les pràctiques externes de la formació inicial de docents de secundària
Títol variant: Videographic analysis for assessment of the external work placements in the initial stages of secondary school teacher training
Data: 2019
Resum: Las tecnologías emergentes del vídeo digital (ontologías, reconocimiento de voz e imagen, anotaciones, etc. ) permiten establecer nuevas interacciones entre usuarios y otorgan posibilidades innovadoras a las ya conocidas ventajas en la enseñanza universitaria, como la documentación de evidencias multimedia en los portafolios electrónicos del estudiante de prácticas externas. El presente trabajo muestra el modelo de uso, al tiempo que señala líneas de investigación para mejorar la docencia, con ejemplos de análisis de contenidos y reflexiones pedagógicas vertidas en las anotaciones de un grupo de 21 estudiantes del máster de secundaria en el momento de diseñar sus unidades didácticas en las prácticas. Entre las conclusiones, destaca que la utilización del vídeo se ha mostrado útil especialmente para aquellos estudiantes que no provienen de una formación de grado en educación, porque la teorización pedagógica mediante el análisis de imágenes y de evidencias visuales facilita las ejemplificaciones metodológicas, la discusión, la argumentación y la interiorización de modelos teóricos y prácticos. Por tanto, se demuestra cómo documentar los portafolios electrónicos y analizar las prácticas con evidencias de vídeo es una metodología, una línea de investigación innovadora y una competencia profesional en la formación del docente de secundaria.
Resum: Les tecnologies emergents del vídeo digital (ontologies, reconeixement de veu i imatge, anotacions, etc. ) permeten establir interaccions noves entre usuaris i atorguen possibilitats innovadores als coneguts avantatges del vídeo a l'ensenyament universitari, com poden ser la documentació d'evidències multimèdia en els portafolis electrònics de l'estudiant de les pràctiques externes. En aquest treball en mostrem el model d'ús, alhora que assenyalem línies d'investigació per millorar la docència, amb exemples d'anàlisi de continguts i reflexions pedagògiques abocades en les anotacions d'un grup de 21 estudiants del màster de secundària en el moment de dissenyar les seves unitats didàctiques en les pràctiques. Entre les conclusions, podem avançar que s'ha considerat que la utilització del vídeo ha estat útil especialment per a aquells estudiants que no provenen d'una formació de grau en educació, perquè la teorització pedagògica amb l'anàlisi d'imatges i d'evidències visuals facilita les exemplificacions metodològiques, la discussió, l'argumentació i la interiorització de models teòrics i pràctics. Per tant, es demostra com documentar els portafolis electrònics i analitzar les pràctiques amb evidències de vídeo és una metodologia, una línia de recerca innovadora i una competència professional en la formació del docent de secundària.
Resum: The emerging technology of digital video (ontologies, speech and image recognition, annotations, and so on) allow new interactions between users, and add new opportunities to the existing advantages of their use in higher education, such as documenting multimedia evidence in the e-portfolios produced by work placement students. In this paper we show the model of use, while indicating lines of research that improve teaching with examples of content analysis, and pedagogical reflections expressed, in the notebook entries of a group of 21 students of the Master's degree in secondary school teaching when designing their lesson plans in their work placements. Among the conclusions, we anticipate that the use of video has been particularly helpful for students who do not come from a degree in education, because pedagogical theorising with image analysis and visual evidence facilitates methodological examples, discussion, argument and internalisation of theoretical and practical models. Therefore, it shows how documenting the e-Portfolios and analyse the placements with video evidence is a methodology, an innovative line of research and a professional competence in the training of secondary school teachers.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Prácticas externas ; Formación docente ; TIC ; Vídeo educativo ; Anotaciones de vídeo y portafolios electrónicos ; Pràctiques externes ; Formació docent ; Vídeo educatiu ; Anotacions de vídeo i portafolis electrònics ; External work placement ; Teacher training ; ICT ; Educational video ; Video and e-portfolio annotation
Publicat a: Educar, Vol. 55 Núm. 2 (2019) , p. 457-477 (Temas de investigación) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v55-n2-martinez-cebrian
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/359305
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v55-n2-martinez-cebrian
DOI: 10.5565/rev/educar.873


21 p, 356.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2018-06-22, darrera modificació el 2023-04-27



   Favorit i Compartir