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Comparison of the effect of social background on the wages of Spanish graduates before and during a crisis context
Fachelli, Sandra (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)
Torrents Vilà, Dani (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)

Data: 2018
Resum: The economic context may have modified the relationship between higher education and the labour market. The rise in university fees, the labour market situation and the behaviour of employers, families and students could activate social background as a differentiating factor in post-higher education occupational status. The objective of the present study is to analyze if the social origin affects the labor insertion of the graduates, measured through their income. The labor insertion of graduates is analyzed in 2011 (crisis period) and compared with 2005 (period of economic expansion). Two Spanish databases are used in this analysis: the 2005 and 2011 Living Conditions Survey. The results presented show no income inequality related to social class of graduates. Between 2005 and 2011 most unskilled occupations suffered job destruction, thus homogenizing to some extent the graduates who were working in 2011 and reducing the internal differences.
Resum: El contexto económico puede haber modificado la relación entre la educación universitaria y la posterior inserción laboral. El aumento de las tasas de matrícula, la situación del mercado laboral y el comportamiento de los empleadores, familias y estudiantes pueden haber activado el origen social como un factor de diferenciación en el estatus ocupacional post-universitario. El objetivo del presente estudio es analizar si el origen social afecta la inserción laboral de los egresados, medido a través de sus ingresos. La inserción laboral de los egresados la analizamos en 2011 (período de crisis) y la comparamos con la de 2005 (período de expansión económica). . Se han utilizado dos bases de datos españolas: la Encuesta de Condiciones de Vida de 2005 y 2011. Los resultados presentados no muestran una desigualdad en el salario por razón de origen social de los graduados. Entre 2005 y 2011 se destruyó una parte importante de ocupaciones no cualificadas, homogeneizando hasta cierto punto los graduados que estaban trabajando en 2011 y reduciendo así las diferencias en el salario.
Ajuts: European Commission 691004
MECD/FPU2012
Nota: Production of INCASI Project H2020-MSCA-RISE-2015 GA 691004
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Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Higher education ; Labour market ; Inequality ; Salary ; Wage differentials ; Universidad ; Mercado laboral ; Desigualdad ; Diferencias salariales
Publicat a: International journal of sociology of education, Vol. 7 Núm. 2 (2018) , p. 154-180, ISSN 2014-3575

Adreça alternativa: https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/rise/article/view/3210
DOI: 10.17583/rise.2018.3210


28 p, 394.6 KB

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