Sistemes d’Informació Geogràfica [104239]
Badia Perpinyà, Anna
Gili Prat, Josep
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Títol variant: Sistemas de Información Geográfica
Data: 2018-19
Resum: La finalitat de l'ensenyament dels Sistemes d'Informació Geogràfica (SIG) és assolir uns coneixements sòlids basats en els fonaments conceptuals i metodològics. Aquesta assignatura és una introducció al domini dels SIG i, a nivell general, de la informació geogràfica. No es pretén entrenar en un programari específic, sinó comprendre aspectes fonamentals relatius a la naturalesa de la informació geogràfica i a com tractar i analitzar les dades localitzades sobre el territori. En finalitzar aquesta assignatura cal saber aplicar els coneixements les aptituds assolides, a través de la consolidació dels aspectes tant teòrics com pràctics desenvolupats, a les necessitats d'aplicació plantejades des d'altres assignatures. Això implica no només saber com utilitzar els SIG, sinó comprendre què es fa en utilitzar-los i per què s'utilitzen. Amb aquest objectiu es planteja una doble finalitat associada al contingut teòrico-pràctic de l'assignatura. Per un costat, el context conceptual que gira al voltant dels SIG, i, per l'altre, el conjunt d'habilitats que requereix l'ús dels SIG. A nivell general es pretén que se sàpiga i comprengui què són els SIG, per què serveixen, com funcionen i quan han de ser utilitzats. A nivell conceptual es formulen els següents objectius: - comprendre la naturalesa dels sistemes d'informació geogràfica (definició i característiques) - conèixer i comprendre els dos models de dades utilitzats per representar la realitat (models de dades vectorial i ràster) - conèixer i comprendre com s'incorpora, estructura i emmagatzema la informació geogràfica 1 - conèixer i comprendre les principals funcions de manipulació i anàlisi dels SIG portades a terme per a resoldre diferents interrogants - conèixer les principals fonts de dades dels SIG - conèixer les principals aplicacions dels SIG En el segon cas, l'adquisició d'habilitats per poder utilitzar un SIG, no pretén mostrar la tècnica per la tècnica, sinó conscienciar els alumnes de què es pot fer, com fer-ho i en què aplicar-ho. Els objectius podem concretar-los de la següent forma: - entendre i saber aprofitar els sistemes d'informació com a instrument per a obtenir respostes a determinats tipus de preguntes - saber quins tipus d'operacions són adequats en cada cas per a resoldre determinades necessitats - adquirir experiència pràctica en la resolució de problemes característics de la disciplina geogràfica i territorial. A partir dels objectius definits anteriorment es pretén que hi hagi una interacció continuada entre teoria i pràctica.
Resum: La finalidad de la enseñanza de los Sistemas de Información Geográfica (SIG) es alcanzar unos conocimientos sólidos basados en los fundamentos conceptuales y metodológicos. Esta asignatura es una introducción al dominio de los SIG y, a nivel general, de la información geográfica. No se pretende entrenar en un software específico, sino comprender aspectos fundamentales relativos a la naturaleza de la información geográfica y en cómo tratar y analizar los datos localizadas sobre el territorio. Al finalizar esta asignatura el estudiantado tiene que saber aplicar los conocimientos y las habilidades alcanzadas, a través de la consolidación de los aspectos tanto teóricos como prácticos desarrollados, a las necesidades de aplicación planteadas desde otras asignaturas. Esto implica no sólo saber cómo utilizar los SIG, sino comprender que se hace al utilizarlos y por qué se utilizan. Con este objetivo se plantea una doble finalidad asociada al contenido teórico-práctico de la asignatura. Por un lado, el contexto conceptual que gira alrededor de los SIG, y, por el otro, el conjunto de habilidades que requiere el uso de los SIG. A nivel general se pretende que se sepa y comprenda que son los SIG, para qué sirven, cómo funcionan y cuándo deben ser utilizados. A nivel conceptual se formulan los siguientes objetivos: - comprender la naturaleza de los sistemas de información geográfica (definición y características) - conocer y comprender los dos modelos de datos utilizados para representar la realidad (modelos de datos vectorial y raster) - conocer y comprender cómo se incorpora, estructura y almacena la información geográfica 1 - conocer y comprender las principales funciones de manipulación y análisis de los SIGllevadas a cabo para resolver diferentes interrogantes - conocer las principales fuentes de datos de los SIG - conocer las principales aplicaciones de los SIG En el segundo caso, la adquisición de habilidades para poder utilizar un SIG, no pretende mostrar la técnica por la técnica, sino concienciar a los alumnos de qué se puede hacer, cómo hacerlo y donde aplicarlo. Los objetivos podemos concretarlos de la siguiente forma: - entender y saber aprovechar los sistemas de información como instrumento para obtener respuestas a determinados tipos de preguntas - saber qué tipo de operaciones son adecuados en cada caso para resolver determinadas necesidades - adquirir experiencia práctica en la resolución de problemas característicos de la disciplina geográfica y territorial. A partir de los objetivos definidos anteriormente se pretende que haya una interacción continuada entre teoría y práctica.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català.
Titulació: Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial [2503710]
Pla d'estudis: 1390 [1390]



Català
5 p, 79.6 KB

Castellà
5 p, 82.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2018-06-29, darrera modificació el 2018-10-20



   Favorit i Compartir