Aproximació etnogràfica a la diversitat cultural [101279]
Mateo Dieste, Josep Lluís
Ventura i Oller, Montserrat
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Additional title: Aproximación etnográfica a la diversidad cultural
Date: 2018-19
Abstract: CONTEXTUALITZACIÓ I OBJECTIUS FORMATIUS DE L'ASSIGNATURA Assignatura de Primer curs que desenvolupa la formació bàsica per cursar els estudis d'Antropologia Social i Cultural i que correspon a la matèria bàsica 'Conceptes i camps bàsics de l'Antropologia'. Introducció als camps clàssics de l'Antropologia (economia, política, parentiu, religió) a través de casos etnogràfics específics i el detall d'una monografia, per tal de proporcionar una aproximació holista a la diversitat cultural i permetre el contrast amb el nostre context sociocultural i amb d'altres exemples etnogràfics. Grup 1. Aproximació etnogràfica a la diversitat cultural. El cas del Magreb Professor. Josep Lluís Mateo Dieste OBJECTIUS FORMATIUS: L'alumnat haurà de reconèixer i identificar la realitat complexa i canviant dels pobles del Magreb, des del passat recent fins a la situació social actual, marcada per processos de modernització, globalització i diàspora, i rebrà les eines per deconstruir els estereotips sobre l'alteritat i els seus usos polítics. L'alumnat haurà de ser capaç de detectar i analitzar les dimensions sòcioculturals centrals així com els principals canvis i continuïtats de les societats magribines en els seus principals àmbits: l'àmbit econòmic i ecològic, l'àmbit polític i d'organització social, les relacions de parentiu, i les varietats simbòliques, religioses i rituals. A partir d'aquí es presentaran estudis de cas etnogràfics, especialment de lazona nord del Marroc, i s'oferiran eines per analitzar aquesta àrea des d'un punt de vista dinàmic, tot considerant el conflicte pel poder, la construcció de desigualtats sexuals i comunitàries i l'impacte dels processos de modernització (colonització, urbanització, emigració), per tal de poder interpretar fenòmens contemporanis. 1 Grup 2. Aproximació etnogràfica a la diversitat cultural. Els pobles indígenes de les terres baixes d'Amèrica del Sud Professora. Montserrat Ventura i Oller OBJECTIUS FORMATIUS: Identificar àrees geogràfiques com a àrees culturals és sempre controvertit. Malgrat tot, l'etnologia de les terres baixes d'Amèrica del sud ha generat un conjunt de temes i de debats teòrics que li confereixen una unitat d'anàlisi particularment interessant per a l'antropologia en general. Al llarg de la historia, les imatges que l'indi selvàtic ha suscitat han seguit dos conceptes: el del "bon salvatge" i el de l'home agressiu per natura, sense llei, ratllant l'animalitat; en qualsevol dels casos però, proper a la natura. De la mateixa manera, els temes clàssics generats per l'etnologia de l'àrea han girat entorn de la "naturalitat" de l'indi salvatge, al qual sovint s'ha negat la capacitat de creació cultural. En les darreres dècades els pobles indígenes han activat uns referents identitaris i els han posat a l'arena política per tal de reclamar drets. Aquest ha estat un nou detonant per a reflexions teòriques rellevants sobre la natura de la seva identificació com a pobles indígenes. A partir d'exemples etnogràfics concrets i dels textos programàtics de lesdiferents orientacions teòriques, i dels debats entorn la situació contemporània dels pobles indígenes, farem un repàs dels temes a partir dels quals s'ha desenvolupat l'etnologia de les terres baixes d'Amèrica del Sud, temes que segueixen essent clau per a l'antropologia general i per la comprensió de la humanitat. Simultàniament a la introducció en una àrea de tradició etnogràfica com l'Amazònia, i més extensament, les terres baixes d'Amèrica del Sud, l'estudiant adquirirà el coneixement bàsic sobre els debats més específics que l'etnologia d'aquesta àrea ha generat en els grans temes antropològics en què s'ha centrat.
Abstract: CONTEXTUALIZACIÓN Y OBJETIVOS FORMATIVOS DE LA ASIGNATURA Asignatura de Primer curso que desarrolla la formación básica para cursar los estudios de Antropología Social y Cultural y que corresponde a la materia básica "Conceptos y campos básicos de la Antropología". Introducción a los campos clásicos de la Antropología (economía, política, parentesco, religión) a través de casos etnográficos específicos y el detalle de una monografía, con el fin de proporcionar una aproximación holista a la diversidad cultural y permitir el contraste con nuestro contexto sociocultural y con otros ejemplos etnográficos. Grupo 1. Aproximación etnográfica a la diversidad cultural. El caso del Magreb Profesor. Josep Lluís Mateo Dieste OBJECTIVOS FORMATIVOS: El alumnado deberá reconocer e identificar la realidad compleja y cambiante de los pueblos del Magreb, desde el pasado reciente hasta la situación social actual, marcada por procesos de modernización, globalización y diáspora, y recibirá las herramientas para deconstruir los estereotipos sobre la alteridad y sus usos políticos. El alumnado deberá ser capaz de detectar y analizar las dimensiones socioculturales centrales así como los principales cambios y continuidades de las sociedades magrebíes en sus principales ámbitos: el ámbito económico y ecológico, el ámbito político y de organización social, las relaciones de parentesco, y las variedades simbólicas, religiosas y rituales. A partir de aquí se presentarán estudios de caso etnográficos, especialmente de la zona norte de Marruecos, y se ofrecerán herramientas para analizar esta área desde un punto de vista dinámico, considerando el conflicto por el poder, la construcción de desigualdades sexuales y comunitarias y el impacto de los procesos de modernización (colonización, urbanización, emigración), con el 1 comunitarias y el impacto de los procesos de modernización (colonización, urbanización, emigración), con el fin de poder interpretar fenómenos contemporáneos. Grupo 2. Aproximación etnográfica a la diversidad cultural. Los pueblos indígenas de las tierras bajas de América del Sur Profesora. Montserrat Ventura i Oller OBJECTIVOS FORMATIVOS: Identificar áreas geográficas como áreas culturales es siempre controvertido. A pesar de todo, la etnología de las tierras bajas de América del Sur ha generado un conjunto de temas y debates teóricos que le confieren una unidad de análisis particularmente interesante para la antropología en general. A lo largo de la historia, las imágenes del indio selvático han suscitado una serie de conceptos: la del "buen salvaje", y la del hombre agresivo por naturaleza, sin ley, rozando la animalidad; pero en cualquiera de los casos, cercano a la naturaleza. Del mismo modo, los temas clásicos generados por la etnología del área han girado en torno a la "naturalidad" del indio salvaje, al cual se ha negado a menudo la capacidad de creación cultural. En las últimas décadas los pueblos indígenas han activado unos referentes identitarios y los han situado en la arena política para reclamar derechos. Este ha sido un nuevo detonante para reflexiones teóricas relevantes sobre la naturaleza de su identificación como pueblos indígenas. A partir de ejemplos etnográficos concretos y de los textos programáticos de las diferentes orientaciones teóricas, y de los debates en torno a la situación contemporánea de los pueblos indígenas, haremos un repaso de los temas a partir de los cuales se ha desarrollado la etnología de las tierras bajas de América del Sur, temas que siguen siendo clave para la antropología general y para la comprensión de la humanidad. Simultáneamente a la introducción a un área de tradición etnográfica como la Amazonía, y más extensamente, las tierras bajas de América del Sur, el estudiantado adquirirá el conocimiento básico sobre los debates más especificos que la etnología de esta área ha generado en los grandes temas antropológicos en los que se ha centrado.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català, castellà
Studies: Antropologia social i cultural [2500256]
Study plan: Grau en Antropologia Social i Cultural [821]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
10 p, 106.9 KB

Castellà
10 p, 107.3 KB

The record appears in these collections:
Course materials > Course guides

 Record created 2018-07-06, last modified 2024-04-06



   Favorit i Compartir