Aproximació Integrada a l’Origen dels Trastorns Mentals: Biologia, Persona i Ambient [43880]
Vidal Barrantes, Neus
Obiols Llandrich, Jordi
Chanes Puiggros, Lorena
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia

Títol variant: Integrated Approach to the Origin of Mental Disorders: Biology, Person and Environment
Títol variant: Aproximación Integrada al Origen de los Trastornos Mentales: Biología, Persona y Ambiente
Data: 2018-19
Resum: L'objectiu global d'aquest mòdul és oferir una visió integrada de la causalitat en psicopatologia considerant la interacció de factors genètic-biològics, socials i de la persona. Pretén cobrir un aspecte habitualment poc tractats en la formació de pregrau: la integració de coneixements que provenen de diferents disciplines (genètica, neurociències, epidemiologia, psicologia bàsica, evolutiva, clínica i social, etc. ) en relació a l'origen dels trastorns. Una de les llacunes fonamentals en psicopatologia és l'excés de fragmentació. No obstant això, és cada vegada més evident que els trastorns mentals només poden ser explicats basant-se en aproximacions complexes. Aquest mòdul pretén fer un recorregut integrador posant el focus d'atenció en dos aspectes que encara reben poca atenció en psicopatologia. Més enllà de l'exposició de factors de risc, es pretén aprofundir en (1) la interacció entre els factors genètic-biològics, de la persona i socioculturals, ja que aquesta interacció és, en si mateixa, un agent causal, que transcendeix la presència dels factors de risc per separat; i (2) els mecanismes psicològics que mediatitzen o tradueixen l'efecte dels factors de risc en un estat de vulnerabilitat o resiliència cap als trastorns. Si bé es prendran com a exemples fonamentals les psicosis i els trastorns afectius, aquest recorregut integrador es realitza des d'una perspectiva transversal, aportant un esquema conceptual vertebrador del coneixement en psicopatologia aplicable a l'origen de qualsevol trastorn mental. A més, aquests nous conceptes són de gran utilitat per a la formulació clínica de casos i afecten la nostra manera d'entendre els tractaments psicològics. 1.
Resum: The overall objective of this module is to provide an integrated view of causality in psychopathology, considering the interaction of genetic, biological, social and person factors. It aims to cover an aspect that is rarely addressed in undergraduate courses: the integration of knowledge that comes from different disciplines (genetics, neurosciences, epidemiology, basic, evolutionary, clinical and social psychology, etc. ) in relation to the origin of mental disorders. One of the fundamental gaps in psychopathology is over-fragmentation. However, it is increasingly evident that mental disorders can only be explained by complex approaches. This module aims to make an integrative journey by placing the focus of attention on two aspects that still receive little attention in psychopathology. Beyond the presentation of risk factors, it is sought to deepen (1) into the interaction between genetic-biological, person and sociocultural factors, since this interaction is, in itself, a causal agent that transcends the presence of risk factors separately; and (2) the psychological mechanisms that mediate or translate the effect of risk factors into a state of vulnerability or resilience to disorders. Although psychoses and affective disorders will be taken as fundamental examples, this integrative approach is carried out from a transversal perspective, providing a conceptual framework of knowledge in psychopathology applicable to the origin of any mental disorder. In addition, these new concepts are very useful for clinical case formulation, and profoundly affect our understanding of psychological treatments. 1.
Resum: El objetivo global de este módulo es ofrecer una visión integrada de la causalidad en psicopatología, considerando la interacción de los factores genético-biológicos, sociales y de la persona. Pretende cubrir un aspecto habitualmente poco tratado en la formación de pregrado: la integración de conocimientos que provienen de diferentes disciplinas (genética, neurociencias, epidemiología, psicología básica, evolutiva, clínica y social, etc. ) en relación al origen de los trastornos mentales. Una de las lagunas fundamentales en psicopatología es el exceso de fragmentación. Sin embargo, es cada vez más evidente que los trastornos mentales sólo pueden ser explicados mediante aproximaciones complejas. Este módulo pretende hacer un recorrido integrador poniendo el foco de atención en dos aspectos que todavía reciben poca atención en psicopatología. Más allá de la exposición de factores de riesgo, se pretende profundizar en (1) la interacción entre los factores genético-biológicos, de la persona y socioculturales, ya que esta interacción es, en sí misma, un agente causal, que trasciende a la presencia de los factores de riesgo por separado; y (2) los mecanismos psicológicos que mediatizan o traducen el efecto de los factores de riesgo en un estado de vulnerabilidad o resiliencia hacia los trastornos. 1 Si bien se tomarán como ejemplos fundamentales las psicosis y los trastornos afectivos, este recorrido integrador se realiza desde una perspectiva transversal, aportando un esquema conceptual vertebrador del conocimiento en psicopatología aplicable al origen de cualquier trastorno mental. Además, estos nuevos conceptos son de gran utilidad para la formulación clínica de casos y afectan profundamente a nuestra manera de entender los tratamientos psicológicos.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català.
Titulació: Recerca en Psicologia Clínica i de la Salut [4316222]
Pla d'estudis: Màster Universitari en Recerca en Psicologia Clínica i de la Salut [1379]



Català
6 p, 83.6 KB

Anglès
5 p, 81.3 KB

Castellà
6 p, 84.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2018-07-06, darrera modificació el 2018-10-20



   Favorit i Compartir