Avaluació i Determinació de Paràmetres Químics Ambientals [102847]
Palet i Ballús, Cristina
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències

Títol variant: Evaluation and Definition of Chemical Environmental Parameters
Data: 2018-19
Resum: La finalitat d'aquesta assignatura és la de formar als alumnes en el coneixement de la problemàtica ambiental: definir el problema, la presa i conservació de mostres, així com el possible pre-tractament i anàlisi final dels paràmetres necessaris (en funció del tipus de mostra i de la problemàtica ambiental corresponent). Per això, a través de Casos d'Estudi, s'aniran presentant diferents tècniques d emostreig tan per sòls i sediments, com per aigües i mostres d'aire. Un cop tenim la mostra presa, cal tenir clar el millor mètode de conservació en cada cas (incloent recipients de conservació, temperatura, buit, etc). Un cop tenim les mostres, cal definir el mètode de tractament de les mateixes per aconseguir la informació desitjada, generalment el contingut de compostos contaminants de diferent tipus, fet que farà que sigui necessari el plantejament d'un pre-tractament de mostra adequat, també en funció del tipus de mostra. Per tan es tractaran temes d'extracció amb dissolvent, o extracció en fase sòlida (SPE), així com processos de lixiviació o digestió de mostres, filtració, ús del Microones Analític, etc. Un cop la mostra tractada, caldra preparar-la per l'anàlisis i analitzar-la. Aleshores, es mostrarà el potencial de les diferents Tècniques Analítiques més utilitzades en la caracterització de sistemes mediambientals, en els quals la Química Analítica és el referent obligat. Es tractarà també de ser capaços de decidir en quin moment i per quin objectiu qualsevol tècnica analítica instrumental pot ser útil pel coneixement i control del mediambient, així com pel desenvolupament de la futura activitat professional de l'estudiant actual. Es veurà l'ús de tècniques espectroscòpiques, electroanalítiques, espectrometries, tècniques de separació (cromatografies, electroforèsi capil·lar), radioquímica en els diferents casos d'estudi de problemàtiques mediambientals. L'assimilació dels continguts d'aquesta assignatura és fonamental per comprendre la importància de la informació analítica en la realització d'una adequada gestió dels recursos naturals, tant la seva explotació racional com la seva preservació i manteniment. En aquesta assignatura es visualitzarà la importància del 1 racional com la seva preservació i manteniment. En aquesta assignatura es visualitzarà la importància del coneixement multidisciplinari en la resolució de problemes mediambientals complexos, de manera que si cal s'abordaran conceptes d'altres àrees de coneixement properes i/o relacionades, clau per resoldre qualsevol problema real que sempre implica el caràcter multidisciplinari d'aquest. Davant d'un problema mediambiental, l'objectiu principal és que l'alumne d'aquesta assignatura sigui capaç de saber com plantejar-lo i que tingui al seu abast tota la informació analítica instrumental perpoder decidir quin tipus de procediment o anàlisi cal seguir per al coneixement d'algun problema mediambiental. D'altra banda, dels resultats obtinguts es important que l'alumne sigui capaç de saber extreure'n el màxim d'informació, que li permeti conèixer a fons la situació, fet que permetrà prendre decisions en diversos sentits: remediació, preservació, control del medi,. . . . . Cal que l'alumne sigui capaç d'interaccionar amb els coneixements adquirits en d'altres disciplines en la resolució de problemes de caracterització de processos mediambientals tant naturals com de seguiment de l'impacte provocat en els ecosistemes per activitats antropogèniques.
Resum: The purpose of this subject is to train students in the knowledge of the resolution of environmental problems: define the problem, capture and conservation of samples, as well as possible pre-treatment and final analysis of the necessary parameters (as a function of the type of sample and the corresponding environmental problem). For this reason, through Case Studies, different sampling techniques for soils and sediments will be presented, such as for water and air samples. Once we have taken the sample, the best method of conservation in each case (including containers of conservation, temperature, vacuum, etc. ) must be checked. Once we have the samples, it is necessary to define the method of sample treatment to obtain the desired information, which usually is the content of compounds of different contamination rates, which will make it necessary to approach a suitable sample pre-treatment, also depending on the type of sample. So it will deal with issues of solvent extraction, or extraction in solid phase (SPE), as well as processes of leaching or digestion of samples, filtration, use of the Analytical Microwave, etc. Once the sample is treated, it will be necessary to prepare it for the analysis and analyze it. Then, the potential of the different analytical techniques most commonly used in the characterization of environmental systems will be shown, in which the Analytical Chemistry is the obligatory reference. Furthermore, we should be able to decide for what purpose and in which moment one analytical instrumental technique can be useful to the best knowledge and control of the environemnt, and as well as for the development of the future professional activity of the current student. The use of spectroscopic techniques, electroanalytics, spectrometry, separation techniques (chromatography, capillary electrophoresis), radiochemistry in the different cases of study of environmental problems will be seen. 1 The assimilation of the contents of this subject is fundamental to understand the importance of the analytical information in an adequate management of natural resources, both its rational exploitation and its preservation and maintenance. In this subject, the importance of multidisciplinary knowledge in the resolution of complex environmental problems will be visualized, so, when necessary concepts of other related knowledge subjects will be exploited when nedded to solve an environmental and multidisciplinary real problem. In fornt of an environmental problem, the main objective is that the student should be able to know how to plan it and have all the instrumental analytical information available to decide what type of procedure or analysis is necessary to follow, whith the objective to get the knowledge of the corresponding environmental problem. On the other hand, the results obtained are important for the student to be able to extract the maximum information, which allows him to know the situation in depth, which will make decisions in several ways: remediation, preservation, control of the environment, . . . It is necessary that the student will be able to interact with the knowledge acquired in other disciplines in the resolution of environmental characterization processes, either natural processes or as following-up the impact in the ecosystems due to anthropogenic activities.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Ciències Ambientals [2501915]
Pla d'estudis: Grau en Ciències Ambientals [959]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
4 p, 77.6 KB

Anglès
4 p, 76.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2018-07-13, darrera modificació el 2023-01-29



   Favorit i Compartir