Sociologia de l'educació [101158]
Tarabini-Castellani Clemente, Aina
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia

Data: 2018-19
Resum: El programa de Sociologia de l'Educació té com a objectiu la introducció dels principals corrents teòrics sobre la relació entre educació i societat. El programa s'estructura en quatre blocs temàtics que s'ordenen a partir del desenvolupament cronològic i del context social, econòmic i polític de la disciplina. Al primer bloc, en forma d'introducció, es desenvolupen les qüestions epistemològiques fonamentals relatives a la relació entre sociologia i sociologia de l'educació; s'inclou en aquest bloc el tractament de l'educació per part dels clàssics i es realitza una interpretació sociològica de l'evolució de les formes de transmissió cultural. El segon i el tercer bloc són el nucli central del programa. Es revisen els principals corrents de la disciplina entre els anys cinquanta i setanta, període de més desenvolupament de la disciplina. D'una banda es presenten les aportacions més significatives de la teoria funcionalista de l'educació i la seva importància en un context d'expansió socioeconòmica. D'altra banda, es revisen les teories crítiques que tenen especial importància a partir dels anys setanta. El quart bloc parteix del sorgiment de la "nova sociologia de l'educació" com a punt d'inflexió de la disciplina i presenta les teories més destacades en aquest terreny a partir dels anys vuitanta. El programa afegeix també una mirada contemporània a les teories clàssiques de la sociologia de l'educació, tot presentant les aplicacions teòriques actuals de les principals corrents teòriques en aquest camp. Aquesta mirada permet incloure una perspectiva de gènere en la disciplina, tant per la introducció del gènere com a categoria d'anàlisi específica per entendre les desigualtats educatives, com per la reflexió de teòriques feministes del camp de la sociologia de l'educació que havien estat excloses o poc visibilitzades a les corrents clàsssiques. Finalment, el programa pretén enllaçar les teories i conceptes propis de la disciplina amb la comprensió de la realitat educativa contemporània. D'aquesta manera, pretén dotar als i les estudiants de les eines teòriques i metodològiques per entendre i analitzar la producció i reproducció de desigualtats educatives en lesseves diferents formes d'expressió. 1.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català.
Titulació: Sociologia [2500262]
Pla d'estudis: Grau en Sociologia [1361]



Català
7 p, 93.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2018-07-13, darrera modificació el 2018-10-20



   Favorit i Compartir