Medi Ambient i Societat [102805]
Cebollada Frontera, Àngel
Gili Prat, Josep
Espluga, Josep 1964-
Delclòs Alió, Xavier
Padial-Iglesias, Mario
Sala Lorda, Guillem
Avellaneda Garcia, Pau
Domene, Elena
Padró Garcia, Joan-Cristian
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències

Títol variant: Environment and Society
Data: 2018-19
Resum: Aquesta assignatura és impartida per professorat de l'àrea de Ciències Socials (Sociologia i Geografia). L'objectiu bàsic d'aquesta assignatura és proporcionar un coneixement adequat de les principals eines i conceptes que des de les ciències socials s'han formulat per a l'estudi del medi ambient i les relacions entre l'esser humà i el medi. El fet de ser una assignatura de primer curs fa que tingui una vocació introductòria i, per tant, els temes es focalitzaran en un volum reduït de conceptes bàsics però imprescindibles per a continuar la formació posterior. En concret es tractaran les següents dimensions: 1 En concret es tractaran les següents dimensions: a) la història i l'evolució recent dels moviments socials ambientalistes. S'introduiran els principals models teòrics per a explicar les relacions entre medi ambient i societat, amb especial èmfasi en l'anàlisi dels conflictes socioambientals. Es farà una anàlisi de les diferents perspectives d'estudi de la percepció social del risc i les seves implicacions en termes polítics, socials i culturals. b) les principals dimensions geogràfiques i socials del món global, amb una atenció prioritària al procés de globalització, el desenvolupament i l'impacte medioambiental que genera l'activitat humana sobre el planeta. L'èmfasi es posarà en els aspectes de la globalització relacionats amb l'activitat econòmica i en el debat sobre les dinàmiques de creixement de l'economia mundial i els límits ambientals. c) l'anàlisi de les principals dinàmiques demogràfiques mundials, en especial l'estudi dels processos de creixement de la població en l'actualitat i de cara al futur proper. Aquest creixement ha generat un intens debat sobre la capacitat del planeta per sostenir aquesta població i les tensions que sorgeixen de la relació entre població i recursos. d) el creixement de la població ha originat la necessitat d'alimentar a una població creixent i les situacions de fams persisteixen malgrat la revolució verda i la denominada nova revolució verda, basada en l'ús dels transgènics. La intensificació de la producció agrària mundial té un impacte important sobre la biodiversitat del planeta i l'augment dels nivells de contaminació i de destrucció de sòls. e) per últim, es prestarà atenció a la ciutat i a les principals problemàtiques medioambientals associades a aquestes concentracions humanes derivades tant del seu procés de creixement de població com de la seva expansió territorial. Les classes teòriques es combinaran amb pràctiques a realitzar a les aules d'informàtica i la realització de seminaris on es treballaran els diferents conceptes exposats en les classes teòriques a partir de la programació de conferències, l'exposició de fragments de vídeo i els debats sobre diversos llibres. Es pretén que l'estudiant participi de manera activa a les classes i en els diferents debats amb l'objectiu de guanyar capacitat de raonament des d'una perspectiva crítica i informada.
Resum: This subject is taught by professors of the area of Social Sciences (Sociology and Geography). The main goal is to provide an adequate knowledge of the main tools and concepts for the study of the relationship between environment and society that have been developed in Social Sciences. Specifically, the following dimensions will be addressed: 1 a) History and recent evolution of environmental social movements. The main theoretical models will be introduced in order to explain the existing relationships between environment and society, with special insight in the analysis of the socio-environmental conflicts. b) The main geographical and social dimensions of the global world, with an special attention to the globalization process, the development and the environmental impact that the human activity generates on the planet. Emphasis will be given to the aspects of the globalization related with the economy and in the debate on the dynamics of growth in the world economy and the environment limits. c) Analysis of the main world demographic dynamics, specially the study of the population growth processes, now and in the near future. This growth has generated a strong debate on the capacity of the planet to absorb and sustain this population and the tensions that arise between population and resources. d) The growth of the population has originated the need to feed a growing mass of people and the hunger situation persist despite the green revolution and the so-called 'new green revolution' based on transgenic crops. The intensification of the world rural production has an important impact on the planet's biodiversity and on the rise of the pollution levels and soil destruction. e) Finally, attention will be given to the urban dynamics (cities) and the main environmental problems that are associated to the human concentrations derived from the population growth and land use consumption. The theory classes will be combined with practices in GIS lab as well as with seminars, where the different concepts exposed in the theory classes will be addressed through hearings, video fragments and debates on diverse texts. It is in the scope of these classes to promote the student active participation in debates with the objective to gain reasoning capacity from a critical and informed perspective.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès
Titulació: Ciències Ambientals [2501915]
Pla d'estudis: Grau en Ciències Ambientals [959]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
8 p, 99.4 KB

Anglès
6 p, 88.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2018-07-13, darrera modificació el 2024-04-06



   Favorit i Compartir