@manual{ddd.uab.cat:194021,
       title = {Arqueologia Quantitativa},
      author = {Barceló Álvarez, Juan Antonio and Tarifa Mateo, Nadia and
               Morera Noguer, Nuria and Camara Manzaneda, Javier and Pardo
               Gordo, Salvador},
        year = {2018-19},
      series = {Grau en Arqueologia},
    abstract = {Encara que la majoria d'arqueòlegs i arqueòlogues no ho
               cregui, l'arqueologia és una disciplina matemàtica (segons va
               dir en el seu moment David Clarke), en peus d'igualtat amb la
               química, la física, etc. És a dir, per resoldre problemes
               arqueològics hem d'utilitzar mètodes de raonament desenvolupats
               en llenguatge matemàtic. La dificultat està en què la majoria
               d'estudiants "de lletres" no saben matemàtiques. Encara que
               existeixen molts programes informàtics que haguessin d'ajudar-
               nos a aplicar aquestes matemàtiques, la veritat és que el seu
               ús sembla ser massa complicat per qui no té els coneixements
               necessaris. Per això s'ha programat aquesta assignatura, que
               segueix pas a pas exemples fàcils de seguir de totes les
               tècniques emprades en arqueologia, documentant de manera
               esquemàtica, intuïtiva, simple i directa totes les funcions
               estadístiques que poguessin arribar a ser útils per a
               arqueòlegs i arqueòlogues. La introducció a les tècniques
               estadístiques no està basada en fórmules, sinó que s'explica
               per a què serveixen els càlculs que realitza un programa
               informàtic. El curs està dissenyat especialment per a aquells
               estudiants d'arqueologia que pretenen convertir-se en futurs
               professionals de la nostra disciplina que no només no tenen ni
               idea de les matemàtiques, sinó que van aprendre a odiar-les en
               els seus anys d'escola. Nombres apareixeran en gran quantitat,
               però les operacions (aritmètiques, algebraiques, etc.)
               s'obviaran i seran substituïdes per explicacions intuïtives del
               que es pretén amb aquestes tècniques. Temàticament,
               l'assignatura consisteix en una introducció a l'estadística
               clàssica, discutint inicialment la naturalesa quantitativa de
               les dades i mesuraments arqueològics, presentant les
               estadístiques descriptives més usuals i introduint als
               estudiants als procediments d'inferència estadística, tals com
               les proves qualitatives per a taules de contingència, anàlisi
               de variància, estudi de correlacions entre variables, etc. El
               curs presenta 1 per a taules de contingència, anàlisi de
               variància, estudi de correlacions entre variables, etc. El curs
               presenta les bases dels estudis mètrics de classificació i de
               l'anàlisi multidimensional, sense deixar de costat un breu
               examen a la geoestadística i l'anàlisi estadística de sèries
               temporals.},
    abstract = {Although the majority of archaeologists still do not believe it,
               archeology is a mathematical discipline (as it was asserted by
               David Clarke) equally with chemistry, physics, etc.. That is, we
               have to solve archaeological problems using reasoning methods
               developed in mathematical language. The difficulty is that most
               students from Humanities do not know their maths. Although there
               are many computer programs that would help us to apply these
               mathematical, the truth is that its use seems to be too
               complicated for those without the necessary skills. So this
               course has been scheduled, following step by step easy to follow
               examples of all techniques used in archeology, documenting a
               schematic, intuitive, simple and direct of all statistical
               functions that may become useful for archaeologists. The
               introduction to statistical techniques will not be based on
               formulas, but the explanation of the underlying logics.
               Calculations will performed by a computer program. The course is
               specially designed for students of archeology that wish to become
               future professionals in our discipline that not only have no idea
               of mathematics, and they learnt to hate them in their school
               years . Numbers appear in large numbers, but operations
               (arithmetic, algebraic, etc.) will be obviated and replaced by
               intuitive explanations of what is intended with these techniques.
               Thematically, the course is an introduction to classical
               statistics, initially discussing the quantitative data and
               archaeological measurements, the most common presenting
               descriptive statistics and introducing students to the procedures
               of statistical inference, such as qualitative tests for
               contingency tables, analysis of variance, the study of
               correlations between variables, etc.. The course presents the
               foundations of studies of classification and multidimensional
               analysis, leaving aside a brief examination geostatistics and
               statistical analysis of time series. 1},
    abstract = {Aunque la mayoría de arqueólogos y arqueólogas no lo crea, la
               arqueología es una disciplina matemática (según dijo en su
               momento David Clarke), en pie de igualdad con la química, la
               física, etc. Es decir, para resolver problemas arqueológicos
               tenemos que utilizar métodos de razonamiento desarrollados en
               lenguaje matemático. La dificultad está en que la mayoría de
               estudiantes "de letras" no saben matemáticas. Aunque existen
               muchos programas informáticos que tuvieran que ayudarnos a
               aplicar estas matemáticas, bien es verdad que su uso parece ser
               demasiado complicado por quien no tiene los conocimientos
               necesarios. Por eso se ha programado esta asignatura, que sigue a
               paso ejemplos fáciles de seguir de todas las técnicas empleadas
               en arqueología, documentando de manera esquemática, intuitiva,
               simple y directa todas las funciones estadísticas que pudieran
               llegar a ser útiles para arqueólogos y arqueólogas. La
               introducción a las técnicas estadísticas no está basada en
               fórmulas, sino que se explica para que sirven los cálculos que
               realiza un programa informático. El curso está diseñado
               especialmente para aquellos estudiantes de arqueología que
               pretenden convertirse en futuros profesionales de nuestra
               disciplina que no sólo no tienen ni idea de las matemáticas,
               sino que aprendieron a odiarlas en sus años de escuela. Números
               aparecerán en gran cantidad, pero las operaciones (aritméticas,
               algebraicas, etc.) se obviarán y serán sustituidas por
               explicaciones intuitivas del que se pretende con estas técnicas.
               Temáticamente, la asignatura consiste en una introducción a la
               estadística clásica, discutiendo inicialmente la naturaleza
               cuantitativa de los datos y mediciones arqueológicas,
               presentando las estadísticas descriptivas más usuales e
               introduciendo a los estudiantes a los procedimientos de
               inferencia estadística, tales como las pruebas cualitativas para
               mesas de contingencia, análisis de varianza, estudio de
               correlaciones entre variables, etc. El curso presenta las bases
               de los estudios métricos de clasificación y del análisis 1
               variables, etc. El curso presenta las bases de los estudios
               métricos de clasificación y del análisis multidimensional, sin
               dejar de lado un breve examen a la geoestadística y el análisis
               estadístico de series temporales.},
         url = {https://ddd.uab.cat/record/194021},
}