Resum: |
Els nostres temps són temps carregats d'història, és a dir, d'esdeveniments i problemes que afecten al conjunt de la humanitat, tant a nivell local com a escala global, com els desplaçaments, migracions i xenofòbia; la precarietat laboral o la pobresa; el desprestigi de la democràcia, la corrupció; els fonamentalisme o l'increment de l'autoritarisme; l'ús de la violència en la resolució de conflictes; la pervivència de guerres regionals i locals; els feminicidis, les intolerància; els problemes ambientals, la sinistralitat… L'ensenyament de les ciències socials, la geografia i la historia i de l'educació per a la ciutadania, està dominat per uns continguts allunyats dels problemes del present. No és possible un currículum més centrat en situacions que preocupen a les persones? Per què existeix aquesta desconnexió entre el saber geogràfic, històric i social i la vida de les persones? El professorat rep la formació pertinent per educar per a la justícia social i la ciutadania global? Com adequar el currículum i les pràctiques al problemes als que ha de donar resposta la ciutadania? En aquest llibre trobareu experiències educatives d'educció primària, secundària i universitàries. També trobareu investigacions que ens ajuden a pensar la innovació a l'ensenyament de les ciències socials, de la geografia i de la història, per formar una ciutadania democràtica crítica, competent per interpretar els problemes i els conflictes socials, responsable i compromesa amb el canvi social. |