Com processem la información quan la nostra vida està en risc?
Boned Garau, Jaume
Castellà Mate, Judit (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia

Data: 2018
Resum: El present treball estudia els efectes de l'activació i l'alerta (Arousal) davant una situació de risc sobre les capacitats cognitives. A més s'investiga com aquests efectes es veuen modulats per estats emocionals positius o negatius (valència). S'ha pretès seguir una metodologia ecològica, i per provocar aquest efecte d'activació davant el risc s'ha utilitzat una activitat de puenting. S'han analitzat amb un model mixt les capacitats de Memòria de Treball, Atenció selectiva i Presa de decisions. El procediment va consistir en l'aplicació d'una bateria de tres proves que s'administrava abans de saltar per prendre una mesura basal i dos cops més de forma continuada just després del salt. La mostra ha consistit en 41 voluntaris que varen assistir a l'activitat de puenting i 21 participants d'un grup control per mesurar l'efecte d'aprenentatge per la repetició de les proves i comparar el resultat d’aquestes. . Els resultats indiquen que l'activació, quan s'acompanya d’un estat emocional negatiu empitjora el rendiment, però amb un estat emocional positiu l’execució fins i tot millora. S’exposen les teories de Processing-Efficiency i Broaden-and-Build per explicar la modulació emocional en les capacitats cognitives quan la nostra vida està en risc.
Resum: The present study explores the effects of activation and alert (Arousal) when facing a situation of risk over cognitive capacities. It also investigates how these effects are modulated by either positive or negative emotional states (valence). It was intended to use an ecological methodology, and to induce this activation effect against a situation of risk a bungee jumping activity was used. The capacity of Working Memory, Selective Attention and Decision Making have been analyzed with a mixed model. The procedure consisted in the implementation of a battery of three tests that was implemented once before the jump to establish a basal score and two more continuous times after the jump. The sample consisted in 41 volunteers that assisted to the bungee jumping activity and 21 individuals of a control group to assess the learning effect caused by the repetition of tests and compare the results of the jumpers group. The results prove that activation, when acompanied by a negative emotional state, impairs performance, but when accopanied by a highly positive emotional state execution was even improved. Processing-Eficiency and the Broaden-and-Build theories are put forward to explain emotional modulation of cognitive performance wher our life is in danger.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català.
Titulació: Psicologia [2502443]
Pla d'estudis: Graduat o Graduada en Psicologia [954]
Document: bachelorThesis ; Text
Matèria: Arousal ; València ; Metodologia ecològica ; Memòria de treball ; Atenció Selectiva ; Presa de decisions ; Capacitats cognitives ; Valence ; Ecological methodology ; Working Memory ; Selective Attention ; Decision Making



27 p, 18.5 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Psicologia. TFG

 Registre creat el 2018-12-10, darrera modificació el 2018-12-15



   Favorit i Compartir