Alumnes amb necessitats especials : quins canvis d'actitud i cooperació s'han produït en la percepció dels seus companys?
Jurado de los Santos, Pedro (Universitat Autònoma de Barcelona)
Sánchez Asín, Antonio (Universitat de Barcelona)

Data: 2004
Resum: L'anàlisi longitudinal del procés seguit en la promulgació de les lleis internacionals i nacionals, per tal d'aconseguir el desenvolupament dels principis de «normalització» i «integració» de les persones amb alguna discapacitat, ha representat un treball difícil per a aquells que han lluitat per la instauració plena de la filosofia de la integració, que té les seves arrels en els drets humans. Sobre la base d'aquests principis, s'han articulat les diferents modalitats d'integració, cadascuna de les quals fonamenta la seva actuació en diferents conceptes que, amb el pas del temps, han evolucionat fins a l'actual model d'«escola inclusiva». Les diferents avaluacions que s'han realitzat posen de manifest les dimensions que es van consolidar, aquells aspectes que encara es troben en procés d'implantació i els punts que encara avui presenten serioses dificultats en la seva aplicació. En general, les avaluacions realitzades consideren aspectes organitzatius, continguts curriculars, provisió de serveis i formació del professorat. Per contra, l'avaluació de les actituds de l'alumnat vers els seus companys discapacitats, en l'àmbit espanyol, no ha merescut la mateixa atenció que les variables anteriors. Aquest treball -després de vint anys d'implantació legislativa a Catalunya- tracta d'indagar, a través d'un qüestionari passat a una mostra de dos-cents alumnes de primària i secundària, el canvi d'actitud i cooperació vers els companys amb diferents discapacitats. En aquesta investigació es confirma que s'ha produït una modificació espectacular pel que fa al grau del coneixement, expectatives, amistat i ajuda dels alumnes vers els seus companys discapacitats.
Resum: The longitudinal analysis of the process followed for the enactment of national and international laws, in order to develop the «normalization» and «integration» principles of disabled people, has been a difficult task for those who have fought for the fully endorsement of the integration philosophy, which has its roots in human rights. On the basis of these principles, the different kinds of integration have been co-ordinated, each one of which bases its performance on different concepts that, with time, have evolved into the current model of «inclusive school». The different assessments that have been carried out reveal the elements that were consolidated, those aspects that still are being implemented and the questions that still today present serious difficulties to be applied. In general, the assessments that were made consider organizational aspects, curricular contents, supply of services and teachers' education. On the contrary, the assessment of students' attitudes towards their disabled schoolmates in Spain has not deserved the same attention as the preceding variables. This work -after twenty years of legislative application in Catalonia- tries to examine, using a question paper that was answered by a sample of two hundred and ten primary and secondary students, the change of attitude and co-operation towards the disabled schoolmates. This research confirms that there has been a great change in the degree of students' knowledge and expectations towards their disabled schoolmates, and also in the friendship and help they offer them.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Educació especial ; Necessitats educatives especials ; Integració ; Discapacitat ; Catalunya ; Special education ; Special educational needs ; Integration ; Disability ; Catalonia
Publicat a: Revista Catalana de Pedagogia, Vol. 3 (2004) , p. 349-391, ISSN 2013-9594

Adreça original: http://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/3840


44 p, 188.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2018-12-13, darrera modificació el 2022-11-10



   Favorit i Compartir