Web of Science: 4 cites, Scopus: 7 cites, Google Scholar: cites
El rendimiento académico de alumnos de la ESO en un contexto vulnerable y multicultural
Escarbajal Frutos, Andrés (Universidad de Murcia)
Essomba Gelabert, Miquel Àngel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Abenza Pastor, Beatriz (Universidad de Murcia)

Títol variant: El rendiment acadèmic en alumnes de l'ESO en un context de vulnerabilitat i de multiculturalitat
Títol variant: Academic performance of Spanish compulsory secondary education students in a context of vulnerability and multiculturalism
Data: 2019
Resum: Este artículo quiere dar cuenta de una investigación sobre rendimiento académico en alumnos de la ESO en un contexto de vulnerabilidad y multiculturalidad. Además, se analizan las expectativas de los alumnos, la relación entre el nivel de estudios y la situación laboral de los progenitores con el rendimiento académico y cómo afecta el idioma hablado en la familia en las calificaciones de Lengua. Se utilizó como instrumento de recogida de datos un cuestionario y fueron tratados con el paquete estadístico SPSS, versión 19. Entre los resultados cabe destacar que los alumnos inmigrantes obtienen peores calificaciones que sus compañeros autóctonos, sean estos de padres españoles o inmigrantes; que a mayor nivel de estudios de los progenitores hay mejores calificaciones de todos los alumnos, y que la situación de desempleo afecta negativamente más cuando es el padre el desempleado. Además, si en la familia se habla español se obtienen mejores resultados en Lengua. En todo caso, dado el gran número de variables que influyen en el rendimiento académico, y a pesar de los resultados de esta investigación, la prudencia exige no generalizarlos y circunscribirlos a las circunstancias particulares del entorno estudiado.
Resum: Aquest article vol retre comptes d'una investigació sobre rendiment acadèmic en alumnes de l'ESO en un context de vulnerabilitat i de multiculturalitat. A més, s'hi analitzen les expectatives dels alumnes, la relació entre el nivell d'estudis i la situació laboral dels progenitors amb el rendiment acadèmic i com afecta l'idioma parlat a la família en les qualificacions de Llengua. S'ha utilitzat com a instrument de recollida de dades un qüestionari, i aquestes han estat tractades amb el paquet estadístic SPSS, versió 19. Entre els resultats, cal destacar que els alumnes immigrants obtenen pitjors qualificacions que els seus companys autòctons, siguin aquests de pares espanyols o immigrants; que amb un nivell d'estudis més elevat dels progenitors hi ha millors qualificacions de tots els alumnes, i que la situació d'atur afecta negativament, i més quan el pare és l'aturat. A més, si a la família es parla castellà s'obtenen millors resultats en Llengua. En qualsevol cas, atès el gran nombre de variables que influeixen en el rendiment acadèmic, i malgrat els resultats d'aquesta investigació, la prudència exigeix no generalitzar i circumscriure'ls a les circumstàncies particulars de l'entorn estudiat.
Resum: This paper presents a research study carried out on the academic performance of Spanish compulsory secondary education (ESO) students in a context of vulnerability and multiculturalism. The students' expectations are analyzed, as well as the relationship between the parents' level of education and the students' academic performance in the subject of Spanish Language, and how such performance might be affected by the family language. Data were collected by means of a questionnaire and analyzed using SPSS software, version 19. The results show that immigrant students obtain lower grades than their native peers (regardless of their parents' origin) although the higher the parents' level of education, the better the students' academic performance. Moreover, unemployment affects students more negatively when the father is unemployed. Students perform better when the family language and the school language are the same (Spanish), especially in the subject of Spanish Language. However, given the large number of variables that influence academic performance, and despite the results of this research, caution should be taken when generalizing the results, which should be limited to the particular circumstances of the research context.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Rendimiento académico ; Expectativas ; Contexto ; Familia ; Multiculturalidad ; Rendiment acadèmic ; Expectatives ; Context ; Família ; Multiculturalitat ; Academic performance ; Expectations ; Family ; Multiculturalism
Publicat a: Educar, Vol. 55 Núm. 1 (2019) , p. 79-99 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v55-n1-escarbajal-essomba-abenza
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/348882
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v55-n1-escarbajal-essomba-abenza
DOI: 10.5565/rev/educar.967


21 p, 296.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2019-01-22, darrera modificació el 2023-11-05



   Favorit i Compartir