Relation between social skills and life satisfaction by adolescents and use of applications for communication
Nesi de Mello, Luana Thereza (Universidade do Algarve (UAlg))
Trintin-Rodrigues, Vanessa (Universidade do Vale do Rio dos Sinos)
Andretta, Ilana (Universidade do Vale do Rio dos Sinos)
Títol variant: |
Relación entre habilidades sociales y satisfacción personal en adolescentes y uso de aplicaciones para comunicación |
Data: |
2019 |
Resum: |
Numerous factors have been studied to identify the consequences of the use of Infor-mation and Communication Technologies (ICTs), among them social skills (SS) and life sat-isfaction (LS). This study aimed to evaluate the associations between SS and LS in adoles-cents that use ICTs. The sample consisted of 228 adolescents (age:14-17; M=16. 07; DP=. 74), students from two private high schools from south of Brazil. The participants answered a Sociodemographic Questionnaire and ICTs' use, Social Skills Inventory for Adolescents (IH-SA-Del-Prette) and the Multidimensional Life Satisfaction Scale for Adolescents (MLSSA). The results indicated that smartphone (71. 5 %, n=163) is the most used gadget by adoles-cents, and the most common apps are the WhatsApp (96. 9 %, n=221) and Facebook (83. 3 %, n=190). Good levels of LS and SS were founded, as well as various associations be-tween them (Friendship/Empathy p=. 365; Non-Violence/Self-Control p=. 392; Total_Scale-MLSSA/Empathy p=. 412), inferred that the bigger the repertoire of adolescents' SS are, the bigger their LS is. |
Resum: |
Hay numerosos factores para identificar las consecuencias del uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), entre ellas las habilidades sociales (HS) y la satisfac-ción con la vida (SV). El objetivo fue evaluar las asociaciones entre HS y SV en adolescen-tes que utilizan las TICs. La muestra estuvo formada por 228 estudiantes (edad: 14-17; M=16. 07; DP=. 74), de dos escuelas secundarias privadas del sur de Brasil. Los participantes respondieron un cuestionario sociodemográfico y uso de las TIC, el IHSA-Del-Prette y la EMSVA. Los resultados indicaron que el móvil (71. 5%, n=163) es el dispositivo más utiliza-do, y las aplicaciones más comunes son WhatsApp (96. 9%, n=221) y Facebook (83. 3%, n=190). Se fundaron buenos niveles de HS y SV, así como varias asociaciones entre ellos (Amis-tad/Empatía p=. 365; No Violencia/Autocontrol p=. 392; Escala_Total-EMSVA/Empatía p=. 412), se deduce que cuanto mayor es el repertorio de las HS de los adolescentes, más grande es su SV. |
Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. |
Llengua: |
Anglès |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Matèria: |
Adolescents ;
Social skills ;
Personal satisfaction ;
Social media ;
Adolescentes ;
Habilidades sociales ;
Satisfacción personal ;
Medios de comunicación sociales |
Publicat a: |
Quaderns de psicologia, Vol. 21 Núm. 1 (2019) , e. 1463 (Artículos) , ISSN 2014-4520 |
Adreça original: https://www.quadernsdepsicologia.cat/article/view/v21-n1-nesi-trintin-andretta
DOI: 10.5565/rev/qpsicologia.1463
El registre apareix a les col·leccions:
Articles >
Articles publicats >
Quaderns de psicologiaArticles >
Articles de recerca
Registre creat el 2019-04-30, darrera modificació el 2021-08-07