Educació i Comunicació Ambiental [102826]
Calafell Subirà, Genina
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències

Additional title: Environmental Education and Communication
Additional title: Educación y Comunicación Ambiental
Date: 2019-20
Abstract: Contextualització/objectius L'Educació ambiental constitueix una oportunitat per a reflexionar i avançar en el disseny de currículums, models formatius i propostes competencials que afavoreixin la formació d'una ciutadania capaç d'afrontar els reptes que ens demana un món globalitzat i complex. L'assignatura pren com a punt de partida la investigació i la innovació recent en educació ambiental i educació del consum com diverses maneres d'abordar, des de l'educació, les relacions entre les persones i el medi i entre les pròpies persones. Això s'emmarca en un món globalitzat i complex que manifesta desajustaments a diverses escales. En concloure el primer decenni del segle XXI, el món afronta reptes i problemes importants, complexos i interrelacionats, que afecten els estils de vida, els valors i el desenvolupament. Els desafiaments sorgeixen de valors que han creat, i creen, societats insostenibles. Disposem del coneixement, la tecnologia i les competències necessàries per invertir la situació, per tant cal mobilitzar el nostre potencial per aprofitar totes les oportunitats de millorar l'acció i propiciar els canvis. L'educació és clau en aquest procés de transformació. Una educació d'aquest tipus ha de ser de tal qualitat, que faciliti la clarificació de valors, l'adquisició de coneixements, el desenvolupament d'aptituds i competències necessàries per tal de participar en la transformació positiva de la societat. Mitjançant l'educació i l'aprenentatge al llarg de tota la vida, podrem forjar estils de vida basats en la justícia social i econòmica, la seguretat alimentària, el consum responsable, la integritat ecològica, els mitjans de vida sostenibles, el respecte cap a totes les formes de vida i valors sòlids que fomentin la cohesió social, la democràcia i l'acció col lectiva. L'Educació i la Comunicació ambiental ha de prendre aquest repte i posar en relleu la interdependència entre el medi ambient, l'economia, la societat i la diversitat cultural, des de l'àmbit local fins al mundial, i tenir en compte la dimensió del temps (el passat, el present i el futur). L'Educació i la Comunicació Ambiental requereix d'estructures complexes, ja que hi ha múltiples vincles que la conformen, vincles entre qualitat ambiental, igualtat, drets humans, pau, equitat, solidaritat, etc. Ella ha de convidar a introduir-nos en la cultura de la complexitat, en l'ús del pensament crític per a l'exploració i el repte, en la clarificació dels valors, a reflexionar sobre el valor de l'acció, la participació i la col·laboració. posar posa 1 en la clarificació dels valors, a reflexionar sobre el valor de l'acció, la participació i la col·laboració. posar posa l'accent en els enfocaments creatius i crítics, la reflexió a llarg termini, la innovació i l'autonomia per afrontar la incertesa i solucionar problemes i situacions complexes. • Conèixer diversitat d'enfocaments de l'Educació i la comunicació ambiental. • Identificar i valorar les aportacions de l'educació ambiental en l'educació per a la ciutadania. • Explorar, identificar i manejar instruments didàctics d'ensenyament i aprenentatge en Educació Ambiental. • Explorar, identificar i manejar estratègies i instruments de la comunicació Ambiental. • Dissenyar i Analitzar pràctiques d'Educació i comunicació ambiental en contextos diversos ( educació formal, educació no formal, participació ciutadana. . ).
Abstract: Contextualización / objetivos La Educación ambiental constituye una oportunidad para reflexionar y avanzar en el diseño de currículos, modelos formativos y propuestas competenciales que favorezcan la formación de una ciudadanía capaz de afrontar los retos que nos pide un mundo globalizado y complejo. La asignatura toma como punto de partida la investigación y la innovación reciente en educación ambiental y educación del consumo como maneras de abordar, desde la educación, las relaciones entre las personas y el medio y entre las propias personas. Esto se enmarca en un mundo globalizado y complejo que manifiesta desajustes a varias escalas. Al concluir el primer decenio del siglo XXI, el mundo afronta retos y problemas importantes, complejos e interrelacionados, que afectan a los estilos de vida, los valores y el desarrollo. Los desafíos surgen de valores que han creado, y crean, sociedades insostenibles. Disponemos del conocimiento, la tecnología y las competencias necesarias para invertir la situación, por lo tanto hay que movilizar nuestro potencial para aprovechar todas las oportunidades de mejorar la acción y propiciar los cambios. La educación es clave en este proceso de transformación. Una educación de este tipo debe ser de tal calidad, que facilite la clarificación de valores, la adquisición de conocimientos, el desarrollo de aptitudes y competencias necesarias para participar en la transformación positiva de la sociedad. Mediante la educación y el aprendizaje a lo largo de toda la vida, podremos forjar estilos de vida basados en la justicia social y económica, la seguridad alimentaria, el consumo responsable, la integridad ecológica, los medios de vida sostenibles, el respeto hacia todas las formas de vida y valores sólidos que fomenten la cohesión social, la democraciay la acción colectiva. La Educación y la Comunicación ambiental debe tomar este reto y poner de relieve la interdependencia entre el medio ambiente, la economía, la sociedad y la diversidad cultural, desde el ámbito local hasta el mundial, y tener en cuenta la dimensión del tiempo (el pasado, el presente y el futuro). La Educación y la Comunicación Ambiental requiere de estructuras complejas, ya que hay múltiples vínculos que la conforman, vínculos entre calidad ambiental, igualdad, derechos humanos, paz, equidad, solidaridad, etc. Ella tiene que invitar a introducirnos en la cultura de la complejidad, en el uso del pensamiento crítico para la exploración y el reto, en la clarificación de los valores, a reflexionar sobre el valor de la acción, la 1 la exploración y el reto, en la clarificación de los valores, a reflexionar sobre el valor de la acción, la participación y la colaboración. Hacer hincapié en los enfoques creativos y críticos, la reflexión a largo plazo, la innovación y la autonomía para afrontar la incertidumbre y solucionar problemas y situaciones complejas. • Conocer diversidad de enfoques de la Educación y la comunicación ambiental. • Identificar y valorar las aportaciones de la educación ambiental en la educación para la ciudadanía. • Explorar, identificar y manejar instrumentos didácticos de enseñanza y aprendizaje en Educación Ambiental. • Explorar, identificar y manejar estratègies e instrumentos de la comunicación Ambiental. • Diseñar y Analizar prácticas de Educación y comunicación ambiental en contextos diversos (educación formal, educación no formal, participación ciudadana . . ).
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català, anglès, castellà
Studies: Ciències Ambientals [2501915]
Study plan: Grau en Ciències Ambientals [1435]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
6 p, 111.6 KB

Anglès
6 p, 110.3 KB

Castellà
6 p, 110.8 KB

The record appears in these collections:
Course materials > Course guides

 Record created 2019-07-12, last modified 2023-01-28



   Favorit i Compartir