Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
La transición de la enseñanza primaria a la enseñanza secundaria : un estudio exploratorio en Brasil
Fagundes, Caterine (Universidade Veiga de Almeida)
Saraiva, Mateus (Universidade Federal do Rio Grande do Sul)

Títol variant: La transició de l'ensenyament primari al secundari : un estudi exploratori a Brasil
Títol variant: The transition from primary to secondary school : an exploratory study in Brazil
Data: 2019
Resum: La universalidad de la secundaria, la última etapa de la educación básica, obligatoria y gratuita, está en marcha en Brasil. Una de las dificultades que han surgido para implantarla ha sido asegurar la progresión continua de los estudiantes ingresantes. Con el objetivo de analizar la calidad de la transición de primaria a secundaria, propusimos realizar una investigación en una escuela pública ubicada en Porto Alegre. A partir de las referencias teóricas sobre el estudio de las transiciones, realizamos la triangulación de los datos cuantitativos y cualitativos que surgían del sistema de evaluación brasileño y del análisis de las respuestas que los estudiantes dieron a un cuestionario estructurado. Los principales resultados apuntan a que la mayoría de los jóvenes han transitado hasta la escuela secundaria desde el mismo centro donde realizaron primaria, que más de la mitad de los encuestados indica que concluirá la educación básica dentro de los rangos etarios apropiados y que se han encontrado mejoras en su tarea como alumnos. Los datos obtenidos permiten concluir que el factor de motivación fue decisivo para un buen rendimiento académico y para la permanencia en la escuela hasta el último año de educación básica.
Resum: La universalitat de la secundària, l'última etapa de l'educació bàsica, obligatòria i gratuïta, està en plena marxa al Brasil. Una de les dificultats que han sorgit per implementar-la ha estat assegurar la progressió contínua dels estudiants que hi estan matriculats. Amb l'objectiu d'analitzar la qualitat de la transició dels alumnes de l'etapa de primària a la de secundària, vam proposar realitzar una investigació en una escola pública situada a Porto Alegre. A partir de les referències teòriques sobre l'estudi de les transicions, vam realitzar la triangulació de les dades quantitatives i qualitatives que van sorgir del sistema d'avaluació brasiler i de l'anàlisi de les respostes que els estudiants van donar a un qüestionari estructurat. Els resultats principals apunten que la majoria dels nois i noies han arribat a l'escola secundària des del mateix centre on van realitzar la primària, que més de la meitat dels enquestats indica que conclourà l'educació bàsica dins dels rangs etaris apropiats i que s'han avaluat millores en la seva tasca com a estudiants. Les dades obtingudes permeten concloure que, en el context estudiat, el factor de motivació va ser decisiu per assolir un bon rendiment acadèmic i per romandre a l'escola fins a l'últim any d'educació bàsica.
Resum: The universality of secondary school, the last stage of basic, compulsory and free education, is underway in Brazil. However, one of the difficulties has been to ensure the continuous progression of incoming students. With the aim of analyzing the quality of the transition of students from primary to secondary school, we studied a public school located in Porto Alegre. In line with the theoretical references on transitions, we triangulated quantitative and qualitative data on the Brazilian assessment system as well as data from the analysis of student responses to a structured questionnaire. The main results indicate that the majority of students have made the transition to secondary school from the same school where they received primary education. More than half of respondents indicated that they will complete basic education within the appropriate age ranges and have made improvements in their schoolwork. The data allow us to conclude that, in the context studied, motivation was a decisive factor in good academic achievement and remaining in school until the last year of basic education.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Transición ; Educación secundaria ; Rendimiento ; Educación primaria ; Transició ; Educació secundària ; Rendiment ; Educació primària ; Transition ; Secondary education ; Achievement ; Primary education
Publicat a: Educar, Vol. 55 Núm. 2 (2019) , p. 381-399 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v55-n2-fagundes-saraiva
Adreça alternativa: https://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/359301
DOI: 10.5565/rev/educar.1021


19 p, 232.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2019-07-16, darrera modificació el 2020-01-03



   Favorit i Compartir