Direcció i gestió de l'empresa [101847]
Piferrer Rodríguez, Just
Universitat Autònoma de Barcelona. Escola de Prevenció i Seguretat Integral

Título variante: Business Management
Título variante: Dirección y gestión de la empresa
Fecha: 2019-20
Resumen: Els sistemes organitzatius no són un fi en si mateix, sinó un "mitjà" que ha d'ajudar eficaçment a la consecució dels objectius de l'empresa. Aquesta afirmació ens posa en línia per entendre les raons per les que s'estan produint uns canvis tan radicals en el disseny organitzatiu de les empreses. Encara tenim en el nostre cap i en els nostres esquemes, encara que ens costi reconèixer-ho, les premisses de la "organització tradicional", basada en tres eixos paradigmàtics: el culte a l'estructura jeràrquica, el domini de la burocràcia i la rigidesa del lloc de treball, tots ells adornats pel concepte "paternalista" Com diu molt bé Mr. Raymond Carr «El vell model industrial dels grans grups organitzacionals de persones realitzant tasques especialitzades amb una coordinació centralitzada, va tenir sentit en l'economia de la major part d'aquest segle. Però avui cada vegada té menys i menys sentit. És massa costós i poc manejable » Es fa necessari descobrir nous i audaços enfocaments que satisfacin les necessitats del negoci i les aspiracions de les persones. On trobar la clau, l'eix d'aquests nous enfocaments? La clau ens la ofereix, com passa sempre que pensem amb senzillesa i sentit comú, "la persona" i l'ètica pregona en la gestió. La persona polivalent, amb la deguda formació, dins del seu àmbit natural de coneixements i experiència, integrada en un equip de treball i amb visió de conjunt, és l'única que pot oferir flexibilitat a l'organització i rapidesa de resposta. Les fórmules concretes que propicien aquesta nova concepció són moltes i variades, però sense perdre de vista que les eines, per molt noves i adequades que siguin, són variables "dependents", és a dir, s'han de posar al servei de l'esquema de fons,de les idees, que són, en definitiva, les que donen sentit a totes les accions i les que de veritat resolen els problemes. De manera coherent, sorgeix la necessitat de fomentar la coherència ètica en i des de la gestió empresarial, condició indispensable per afrontar l'actual demanda social. Per això dita coherència ètica ha de ser una prioritat estratègica a llarg termini i planificar-se i mesurar-se com a tal, sen. se oblidar l'existència d'importants frens pel seu foment, sent el principal la escissió en la empresa entre la seva dimensió ètica i l' econòmica. Aquest entorn fa que sigui necessària una nova definició d'èxit empresarial i, per tant, una nova concepció d'empresa preocupada per com genera les riqueses. La combinació de respecte a les persones i la gestió ètica es imprescindible per a la forja de la missió 1 La combinació de respecte a les persones i la gestió ètica es imprescindible per a la forja de la missió corporativa i l'assumpció de la responsabilitat de les empreses com a principals agents de canvi en les societats contemporànies. L'assignatura repassarà -com no pot esser d'altra manera- els departaments funcionals a la vegada que es proposa alternatives per a una gestió menys "Taylorista" incrustant-s'hi sense solució de continuïtat temes relatius a les persones i la dimensió ètica tant dintre de les situacions analitzades com de manera específica. Els objectius formatius de l'assignatura son: 1. Posar els fonaments de una direcció general o estratègica de l'activitat empresarial moderna, respectuosa amb el medi ambient i èticament sostenible. 2. Donar una visió pregona de totes les àrees funcionals de l'organització empresarial: direcció financera, comercial, operacions, tecnologies de la informació i recursos humans, tot incidint en presa de decisions en el context actual de extrema variabilitat de l'entorn. 3. Assolir prou coneixements per poder exercir funcions de direcció i gestió tant d' institucions públiques com de privades o per iniciar una activitat emprenedora. 4. Desenvolupament de casos pràctics a l'entorn d'aquests conceptes.
Resumen: Los sistemas organizativos no son un fin en sí mismo, sino un "medio" que debe ayudar eficazmente a la consecución de los objetivos de la empresa. Esta afirmación nos pone en línea para entender las razones por las que se están produciendo unos cambios tan radicales en el diseño organizativo de las empresas. Todavía tenemos en nuestra cabeza y en nuestros esquemas, aunque nos cueste reconocerlo, las premisas de la "organización tradicional", basada en tres ejes paradigmáticos: el culto a la estructura jerárquica, el dominio de la burocracia y la rigidez del puesto de trabajo, todos ellos adornados por el concepto "paternalista" Como dice muy bien Mr. Raymond Carr «El viejo modelo industrial de los grandes grupos organizacionales de personas realizando tareas especializadas con una coordinación centralizada, tuvo sentido en la economía de la mayor parte de este siglo. Pero cada vez tiene menos y menos sentido. Es demasiado costoso y poco manejable » Se hace necesario descubrir nuevos y audaces enfoques que satisfagan las necesidades del negocio y las aspiraciones de las personas. Dónde hallar la clave, el eje de estos nuevos enfoques? La clave nos la ofrece, como ocurre siempre que pensamos con sencillez y sentido común, "la persona" y la ética profunda en la gestión. La persona polivalente, con la debida formación, dentro de su ámbito natural de conocimiento y experiencia, integrada en un equipo de trabajo y con visión de conjunto, es la única que puede ofrecer flexibilidad a la organización y rapidez de Respuesta. Las fórmulas concretas que propician esta nueva concepción son muchas y variadas, pero sin perder de vista que las herramientas, por muy nuevas y adecuadas que sean son variables "dependientes", es decir, deben ponerse al servicio de la esquema de fondo, de las ideas, que son, en definitiva, las que dan sentido a todas las acciones y las que de verdad resuelven los problemas. De manera coherente, surge la necesidad de fomentar la coherencia ética en y desde la gestión empresarial, condición indispensable para afrontar la actual demanda social. Por ello dicha coherencia ética debe ser una prioridad estratégica a largo plazo y planificarse y medirse como tal, sen. se olvidar la existencia de importantes frenos para su fomento, siendo el principal la escisión en la empresa entre su dimensión ética y la económica. Este entorno hace que sea necesaria una nueva definición de éxito empresarial y, por tanto, una nueva concepción de empresa preocupada por cómo genera las riquezas. La combinación de respeto a las personas y la gestión ética es imprescindible para la forja de la misión 1 La combinación de respeto a las personas y la gestión ética es imprescindible para la forja de la misión corporativa y la asunción de la responsabilidad de las empresas como principales agentes de cambio en las sociedades contemporáneas. La asignatura repasará -como no puede ser de otra manera- los departamentos funcionales a la vez que se propone alternativas para una gestión menos "taylorista" incrustándose ellos sin solución de continuidad temas relativos a las personas y la dimensión ética tanto dentro de las situaciones analizadas como de manera específica.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català, anglès, castellà
Titulación: Prevenció i Seguretat Integral [2502501]
Plan de estudios: Grau en Prevenció i Seguretat Integral [1437]
Documento: Objecte d'aprenentatge



Català
4 p, 105.1 KB

Anglès
4 p, 103.8 KB

Castellà
4 p, 104.2 KB

El registro aparece en las colecciones:
Materiales académicos > Guías docentes

 Registro creado el 2019-07-19, última modificación el 2023-01-28



   Favorit i Compartir