Mètodes Qualitatius per a la Recerca en Ciències Socials [42409]
Ariza Sole, Eduard
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències

Títol variant: Qualitative Methods for Research in Social Sciences
Títol variant: Métodos Cualitativos para la Investigación en Ciencias Sociales
Data: 2019-20
Resum: Aquest mòdul desenvolupa les capacitats en el disseny de la recerca, guia als estudiants a través de la lògica del procés de recerca i els proporciona les eines analítiques, metodològiques, tecnològiques necessàries per dur a terme recerca qualitativa en les ciències socials. Durant el curs, anirem des de els aspectes conceptuals i epistemològics del disseny de la recerca (incloent les preguntes de recerca i la revisió de la literatura), el desenvolupament de mètodes de recerca, qüestions ètica, tècniques/habilitats en la recollida de dades, fins al processament de les dades i l'anàlisi, escriptura i presentació dels resultats de la recerca. Els estudiants explicaran els objectius de la seva recerca, dissenyaran un estudi qualitatiu, accediran a les dades existents, prepararan el treball de camp, seleccionaran les millors tècniques per obtenir les dades necessàries, prendran notes de camp detallades, reflexionaran i monitoritzaran la seva recerca, aprendran el software qualitatiu, duran a terme diferents tipus d'anàlisi de dades, i escriuran memos analítiques, informes, i articles. Al final del curs, els estudiants tindran la capacitat de fer un treball crític i d'avaluació de la recerca duta a terme per altres investigadors. La classe s'organitza i es condueix coma un seminari de recerca amb lectures setmanals, discussions, exercicis de camp, exercicis a classe, informes del treball de camp i presentacions dels estudiants. S'espera que els estudiants arribin a classe preparats havent llegit les lectures i fet les tasques, i participin activament en la discussió de classe. Objectiusde la formació del curs: 1. Formar els estudiants en el disseny sòlid de la recerca, en la construcció de bones preguntes derecerca i en la selecció de mètodes apropiats per a la recerca qualitativa 2. Formar els estudiants en l'adquisició del coneixement necessari per a la comprensió del significat de la recerca qualitativa, com es distingeix de la recerca quantitativa i com les dues aproximacions són complementàries per avançar en la producció de coneixement. 3. Ajudar als estudiants a desenvolupar un coneixement adequat dels principals mètodes de la recerca qualitativa i de la preparació del treball de camp, l'accés a la informació, i a la recollida i anàlisi de dades. 4. Introduir els estudiants a les implicacions metodològiques i ètiques relacionades amb els mètodes de recerca qualitativa. 5. Introduir els estudiants en l'ús de software i altres eines no digitals dissenyades per ajudar a 1 5. Introduir els estudiants en l'ús de software i altres eines no digitals dissenyades per ajudar a seleccionar, organitzar, processar i analitzar informació qualitativa. 6. Ajudar els estudiants a aprendre a sintetitzar i escriure els resultats en forma de memos, informes i articles.
Resum: Este módulo desarrolla las capacidades en el diseño de la investigación, guía a los estudiantes a través de la lógica del proceso de investigación y les proporciona herramientas analíticas, metodológicas y tecnológicas necesarias para llevar a cabo investigación cualitativa en ciencias sociales. Durante el curso, iremos desde los aspectos conceptuales y epistemológicos del diseño de investigación (incluyendo las preguntas de investigación y la revisión de la literatura), el desarrollo de métodos de investigación, cuestiones éticas, técnicas/habilidades en la recogida de datos, hasta el procesamiento de datos y el análisis, escritura y presentación de los resultados de la investigación. Los estudiantes explicarán los objetivos de su investigación, diseñarán un estudio cualitativo, accederán a los datos existentes, prepararán el trabajo de campo, seleccionarán las mejores técnicas para obtener los datos necesarios, tomarán notas de campo detalladas, reflexionarán y monitorizarán su investigación, aprenderán el funcionamiento del software cualitativo, llevarán a cabo distintos tipos de análisis de datos, y escribirán memos analíticas, informes y artículos. Al final del curso, los estudiantes tendrán la capacidad de hacer un trabajo crítico y de evaluación de la investigación realizada por otros investigadores. La clase se organiza y se conduce como un seminario de investigación con lecturas semanales, discusiones, ejercicios de campo, ejercicios de clase, informes del trabajo de campo ypresentaciones de los estudiantes. Se espera que los estudiantes lleguen a clase preparados habiendo leído las lecturas y hecho las tareas, y participen activamente en la discusión de clase. Objetivos de la formación del curso: 1. Formar a los estudiantes en el diseño sólido de la investigación, en la construcción de buenas preguntas de investigación y en la selección de métodos apropiados para la investigación cualitativa 2. Formar a los estudiantes en la adquisición del conocimiento necesario para la comprensión del significado de la investigación cualitativa, como se distingue de la investigación cuantitativa y como las dos aproximaciones son complementarias para avanzar en la producción del conocimiento. 3. Ayudar a los estudiantes a desarrollar un conocimiento adecuado de los principales métodos de la investigación cualitativa y de la preparación del trabajo de campo, el acceso a la información, y a la recogida y análisis de datos. 4. Introducir a los estudiantes en las implicaciones metodológicas y éticas relacionadas con los métodos de investigación cualitativa. 5. Introducir a los estudiantes en el uso del software y otras herramientas no digitales diseñadas para 1 5. Introducir a los estudiantes en el uso del software y otras herramientas no digitales diseñadas para ayudar a seleccionar, organizar, procesar y analizar información cualitativa. 6. Ayudar a los estudiantes a aprender a sintetizar y escribir los resultados en forma de memos, informes y artículos.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà.
Titulació: Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social [4313784]
Pla d'estudis: Màster Universitari en Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social [1159]



Català
10 p, 126.8 KB

Anglès
10 p, 126.7 KB

Castellà
10 p, 127.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2019-09-09, darrera modificació el 2019-11-28



   Favorit i Compartir