Google Scholar: cites
Solidarity Purchasing Groups as social innovators : an analysis of alternative food networks in Italy
Arcidiacono, Davide (Università degli Studi di Catania. Department of Sociology)
Maestripieri, Lara (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Govern i Polítiques Públiques)

Títol variant: Cooperativas de consumo solidario : un análisis de las redes alimentarias alternativas en Italia
Data: 2019
Resum: The marketisation of food and the rise of mass retailers have created an unbalanced supply chain where, above all, small producers and customers are weaker. In contrast to this scenario, in the last twenty years agriculture and food markets have become an increasingly relevant space for the experimentation of innovative social practice in order to fix this anomaly and try to rebalance the distribution of value in the whole supply chain. Solidarity Purchasing Groups (SPGs) are one of these innovations and they could represent one of the most relevant tools to combat the buying power of mass retailers. However, the analysis in the paper shows that SPGs are social innovations that only partially achieve this goal of reducing the economic marginalisation of their suppliers by setting up an alternative distribution channel.
Resum: La mercantilización del sector de la comida y la creciente importancia de los minoristas de masas han creado una cadena de suministro desequilibrada donde, sobre todo, los pequeños productores y los consumidores son más débiles. En contra de este escenario, en los últimos veinte años la agricultura y los mercados de proximidad se han ido situando como espacios relevantes de experimentación de prácticas sociales innovadoras con el objetivo de solucionar esta anomalía y de reequilibrar la distribución del valor en el conjunto de cadena de suministro. Las cooperativas de consumo solidario forman parte de estas experiencias innovadoras y pueden representar una de las medidas más relevantes para contrastar el poder de negociación de los minoristas de masa. No obstante, el análisis en este artículo muestra como las cooperativas de consumo solidario son innovaciones sociales que sólo consiguen parcialmente el objetivo de reducir la marginalización económica de sus proveedores al crear una cadena de suministro alternativa.
Nota: Número d'acord de subvenció EC/FP7/613261
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Political consumerism ; Solidarity purchasing groups ; Buying power ; Social innovation ; Marginalisation ; Consumismo político ; Cooperativas de consumo solidario ; Poder adquisitivo ; Innovación social ; Marginalización ; Alternative Food Networks ; Solidarity Purchasing Groups
Publicat a: Revista Española de Sociologia, Vol. 28 Núm. 3, suppl 1 (2019) , p. 15, ISSN 1578-2824

Adreça alternativa: https://recyt.fecyt.es/index.php/res/article/view/76381
DOI: 10.22325/fes/res.2019.26


20 p, 353.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències socials i jurídiques > Institut de Govern i Polítiques Públiques (IGOP)
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2019-12-03, darrera modificació el 2019-12-06



   Favorit i Compartir