Factors cognitius i afectius involucrats en l'estimació de la distància vertical
Comendador Vázquez, Laura
Sanz Ruiz, Antoni, dir. (Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia

Data: 2019
Descripció: 44 pag.
Resum: El present estudi de camp es va dur a terme en una via ferrada per tal de (1) constatar l'existència d'un biaix perceptiu universal en la percepció de distàncies verticals, (2) verificar la influència dels costos associats a l'acció en relació al sentit del biaix perceptiu universal i (3) determinar si els costos associats a l'acció influeixen en la resposta afectiva, la qual té impacte sobre la percepció de distàncies verticals. Els 122 participants (N = 122; 101 homes [82. 8%] i 21 dones [17. 2%], amb rang d'edat d'entre 18-59 anys) van ser reclutats in situ per respondre dos formularis administrats en dues condicions experimentals, corresponents a diferents ubicacions d'una via ferrada (progressió ascendent i descendent). Es va avaluar la percepció de distàncies verticals, els costos associats a l'acció i l'estat afectiu. Els resultats mostren que (1) existeix un biaix universal en la percepció de distàncies verticals i que (2) es presenta major sobreestimació mirant amunt en la condició ascendent. Alhora, es troba que (3) no existeixen diferències estadísticament significatives en la sobreestimació de distàncies verticals mirant amunt o avall en la condició descendent, però en canvi, (4) existeix relació entre altres variables i la percepció de distàncies verticals. Es discuteixen els resultats respecte estudis prèviament realitzats i les inherents limitacions metodològiques, tot proposant noves línies d'investigació.
Resum: The present field study was performed in a via ferrata in order to (1) verify the existence of a universal perceptual bias in the perception of vertical distances, to (2) verify the influence of the costs associated with the action in relation to the sense of the universal perceptual bias, and to (3) determine whether the costs associated with the action influences the affective response, which in turn affects the perception of vertical distances. The 122 participants (N = 122; 101 men [82. 8%] and 21 women [17. 2%], with rank of age between 18-59 years) were recruited in situ to answer two forms administered in two experimental conditions, corresponding to different locations of a via ferrata (upward and downward direction). The perception of vertical distances, the costs associated with the action and the affective state were evaluated. The results show that (1) there is a universal bias in the perception of vertical distances and that (2) there is a higher overestimation facing up in the ascending condition. At the same time, it is shown that there are no statistically significant differences in the overestimation of vertical distances looking up or down in the descending condition, instead (4) exists a relation between other variables and the vertical distance perception. Results are discussed with previously carried out studies and the inherent methodological limitations, while proposing new lines of research.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Psicologia [2502443]
Pla d'estudis: Grau en Psicologia [954]
Document: Treball final de grau ; Text
Matèria: Percepció de la distància vertical ; Costos associats a l'acció ; Estats afectius ; Via ferrada ; Validesa ecològica ; Vertical distance perception ; Costs associated with action ; Affective states ; Via ferrata ; Ecological validity



45 p, 6.4 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Psicologia. TFG

 Registre creat el 2020-02-07, darrera modificació el 2023-03-17



   Favorit i Compartir