Scopus: 1 cites, Google Scholar: cites
El mapa i la brúixola : reflexions entorn del paper del docent com a recomanador i prescriptor de lectures
Fittipaldi, Martina (Universitat Autònoma de Barcelona)
Munita, Felipe (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: Mapa y la brújula : reflexiones en torno al rol del docente como recomendador y prescriptor de lecturas
Data: 2019
Resum: Objectiu: reflexionar sobre els rols del professor com a "recomanador" i "prescriptor" de lectures i sobre el lloc que ocupa cadascuna d'aquestes funcions en l'educació literària de l'alumnat. Metodologia: revisió bibliogràfica en el camp de la didàctica de la llengua i de la literatura i presentació de certes situacions escolars de lectura que exemplifiquen els supòsits des dels quals es pensa el rol docent. Resultats: un dels avenços més grans que s'han produït en els darrers anys en la didàctica de la llengua i de la literatura es vincula amb la definició progressiva de les funcions docents i dels objectius educatius relacionats amb els processos de formació del lector literari en el context escolar. En aquest marc cal renovar els processos de formació del professorat per tal d'assegurar la construcció del "cànon formatiu" que requereix la pràctica professional del mediador escolar de lectures.
Resum: Objetivo: reflexionar sobre los roles del profesor como "recomendador" y "prescriptor" de lecturas y sobre el lugar que ocupa cada una de estas funciones en la educación literaria del alumnado. Metodología: revisión bibliográfica en el campo de la didáctica de la lengua y la literatura y presentación de ciertas situaciones escolares de lectura que ejemplifican los supuestos desde los cuales se piensa el rol docente. Resultados: uno de los mayores avances que se han producido en los últimos años en la didáctica de la lengua y la literatura se vincula con la progresiva definición de las funciones docentes y de los objetivos educativos relacionados con los procesos de formación del lector literario en el contexto escolar. En ese marco es necesaria la renovación de los procesos de formación del profesorado con el fin de asegurar la construcción del "canon formativo" que requiere la práctica profesional del mediador escolar de lecturas.
Resum: Objective: This article reflects on what teachers do when they recommend and prescribe works of literature to their students. It also examines how recommendation and prescription are important in children's literary education. Methodology: The article reviews the research on language and literature education and examines particular classroom scenarios that explain why teachers choose certain roles over other when they recommend and prescribe works of literature. Results: In recent years, the most important progress in language and literature education has been tied to redeflning teachers' roles and the objectives of education as these relate to children's acquisition of literary reading skills. In this context, teacher education programmes need to be revised in order to equip teachers with a "literary canon" that helps them address their task effectively.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català i castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Mètodes d'ensenyament i aprenentatge ; Foment de la lectura ; Professors ; Formació permanent ; Literatura ; Profesores ; Formación continua ; Métodos de enseñanza y aprendizaje ; Fomento de la lectura ; Learning and teaching methods ; Reading promotion ; Lecturers ; Continuous training ; Literature
Publicat a: BiD : textos universitaris de biblioteconomia i documentació, Núm. 42 (2019) , ISSN 1575-5886

Adreça alternativa: https://doi.org/10.1344/bid2019.42.9
Adreça alternativa: https//doi.org/10.1344/bid2019.42.9
DOI: 10.1344/BiD2019.42.8
DOI: 10.1344/bid2019.42.9


Català
14 p, 5.1 MB

Español
14 p, 5.3 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2020-06-03, darrera modificació el 2022-04-02



   Favorit i Compartir