Web of Science: 7 cites, Scopus: 7 cites, Google Scholar: cites
Innovation, Spatial Loyalty, and ICTs as Locational Determinants of Rural Development in the Catalan Pyrenees
Vera, Ana 1973- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia)
Tulla i Pujol, Antoni F., 1945- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia)

Data: 2019
Resum: Innovació, lleialtat espacial i TICs com a determinants de la localització en el desenvolupament rural del Pirineu català. Les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) obren noves possibilitats de desenvolupament en zones ruralsi de muntanya. S'analitza les TIC com a factor d'atracció de negoci; i que facilita una dispersió de l'activitat econòmica, generalment concentrada en les àrees metropolitanes. Aquestes zones rurals i de muntanya s'han beneficiat de la incorporació creixent de les TIC a les empreses, atès que aquest procés promou estratègies de desenvolupament viables, portant els territoris locals als mercats globals i viceversa. La competitivitat i el valor afegit de les empreses de desenvolupament local s'incorporen al producte amb la valorització d'aquests factors d'identitat locals. Altres factors de localització competitius d'aquestes zones són uns costos de localització menor així com la lleialtat espacial entre les empreses del clúster. D'altra banda, pot haver-hi una escassetat de treballadors qualificats que difícilment estaran disponibles a priori en aquestes àrees específiques. Dèficit que es pot compensar per la petita dimensió de les empreses ubicades en aquestes zones. és pretén explicar alguns casos específics d'empreses del Pirineu català, on hi realitzen algunes parts del procés productiu amb més valor afegit (disseny, organització, etc. ) mentre que la fabricació es troba en altres països amb salaris més baixos. També s'analitzen algunes activitats i serveis que generen explotacions agràries i territoris rurals intel·ligents. Llavors, les TIC són importants per al nivell educatiu i informatiu de la població i per a la instal·lació de noves empreses a les zones rurals i de muntanya.
Resum: Information and communication technologies (ICTs) open up new possibilities for development in rural and mountain areas. ICTs a analysed as a factor attracting business and enabling a dispersion of economic activity that is usually concentrated in metropolitan areas. Rural and mountain areas have benefited from the increasing incorporation of ICT in companies because development strategies are now made viable, thus bringing local territories into global markets and vice versa. Competitiveness and the added value of local development companies are incorporated into the product through the value given to local identity factors. Other competitive localisation factors of these zones are lower localisation costs and spatial loyalty among companies in the cluster. On the other hand, there may be an a priori shortage of available skilled workers in these particular areas but this deficit could be balanced out by the small size of companies established in these zones. This paper describes several case studies of specific companies in the Catalan Pyrenees where parts of the productive process with the highest added value - like design, organisation, etc - are carried out, while manufacturing occurs in other countries. It also analyses activities and services offered by smart farms and in smart rural areas. ICTs are important for the educational and informative levels of the population and also for the establishment of new companies and services in rural and mountain areas.
Ajuts: Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca 2017/SGR-343
Nota: Altres ajuts: CICYT/CSO 2015 65257-R
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Catalan Pyrenees ; Innovation ; Rural development ; Smart rural areas ; Spatial Loyalty ; Desenvolupament rural ; TIC ; Innovació ; Pirineus catalans
Publicat a: European Countryside, Vol. 11 Núm. 4 (january 2019) , p. 517-540, ISSN 1803-8417

DOI: 10.2478/euco-2019-0029


24 p, 1.4 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2020-06-03, darrera modificació el 2023-06-22



   Favorit i Compartir