Web of Science: 0 cites, Scopus: 1 cites, Google Scholar: cites,
Becoming a researcher : dialogical-self based methods to the identity formation of postgraduate students
Weise, Crista (Universitat Autònoma de Barcelona)
Lamas Aicón, Macarena (Universidad Austral de Chile)
Suñé, Nuria (Universitat Ramon Llull)

Títol variant: Convertirse en investigador : métodos basados en el Self Dialógico para la formación de la identidad de estudiantes de postgrado
Data: 2020
Resum: Based on the dialogical-self theory the study aims to determine how a course based on identity development might contribute to changes in the I-positions of the participants. The study explores what changes did occur and also determine which devices contributed the most to the I-position's development of the students as researchers. The investigation was held within the course of the research line in an Official Master in Educational Psychology at a Spanish University. The findings suggest that there have been significant changes in the student's I-positions, specifically strengthening those related to research. The methods that have contributed the most were the role-playing, the after class reports, and the peer interview. Therefore, these findings contribute not only to a better understanding of the process of changing and developing I-positions as a way to become a researcher, but also to provide valuable educational methods to improve junior researchers' formation.
Resum: Siguiendo la teoría del self dialógico tenemos como objetivo determinar cómo un curso basado en el desarrollo de la identidad podría contribuir a generar cambios en las posiciones identitarias (I-positions) de los participantes. Exploramos los cambios producidos y establecemos qué dispositivos contribuyeron más al desarrollo de la I-position de los estudiantes en tanto investigadores. Realizamos el estudio en un curso de la línea de investigación del Máster Oficial en Psicología de la Educación en una universidad española. Los hallazgos sugieren que se produjeron cambios significativos en las I-positions de los estudiantes, fortaleciendo las relacionadas con la investigación. Los métodos que más contribuyeron fueron el juego de roles, los informes individuales y la entrevista entre pares. Estos hallazgos contribuyen a una mejor comprensión del cambio y desarrollo de las I-position en el proceso de convertirse en investigador y también aporta métodos educativos valiosos para mejorar la formación de los investigadores junior.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Investigadores ; Educación superior ; Formación de la identidad ; Self dialógico ; Researchers ; Higher education ; Identity formation ; Dialogical self
Publicat a: Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1577 (Sección temática) , ISSN 2014-4520

Adreça original: https://www.quadernsdepsicologia.cat/article/view/v22-n2-weise
Adreça original: https://quadernsdepsicologia.cat/article/view/v22-n2-weise
DOI: 10.5565/rev/qpsicologia.1577


26 p, 344.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Quaderns de psicologia
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2020-09-01, darrera modificació el 2025-04-13



   Favorit i Compartir