University teachers' perception of barriers to the use of digital technologies : the importance of the academic discipline
Mercader, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Data: |
2020 |
Resum: |
Digital technologies are currently one of the most used resources among students for developing their personalized learning environment. However, recent studies continue to demonstrate a lack of usage on the part of teaching staff for developing their teaching practices, especially at the university level. Through the identification of personal, professional, institutional, and contextual barriers, this study seeks to reveal the reasons why teachers in institutions of higher education do not use digital technologies for teaching purposes and whether the academic discipline influences this perception. The results suggest that professional barriers are the most prevalent and that the discipline of arts and humanities is where the most obstacles are perceived. In conclusion, there is a need for better professional development for teachers and more institutional involvement through strategic plans. |
Ajuts: |
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte FPU/2650
|
Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. |
Llengua: |
Anglès |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Matèria: |
Barriers ;
Digital technologies ;
Teaching ;
University ;
Disciplines |
Publicat a: |
International Journal of Educational Technology in Higher Education, Vol. 17 Núm. 1 (january 2020) , p. 4, ISSN 2365-9440 |
DOI: 10.1186/s41239-020-0182-x
El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca >
Documents dels grups de recerca de la UAB >
Centres i grups de recerca (producció científica) >
Ciències socials i jurídiques >
Centre de Recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzatiu (CRiEDO)Articles >
Articles de recercaArticles >
Articles publicats
Registre creat el 2021-03-15, darrera modificació el 2023-11-03