Sistemes d'Informació Geogràfica [104239]
Zabala Torres, Alaitz
Gili Prat, Josep
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Títol variant: Geographical Information Systems
Títol variant: Sistemas de Información Geográfica
Data: 2021-22
Resum: La finalitat de l'ensenyament dels Sistemes d'Informació Geogràfica (SIG) és assolir uns coneixements sòlids basats en els fonaments conceptuals i metodològics. Aquesta assignatura és una introducció al domini dels SIG i, a nivell general, de la informació geogràfica. No es pretén entrenar en un programari específic, sinó comprendre aspectes fonamentals relatius a la naturalesa de la informació geogràfica i a com tractar i analitzar les dades localitzades sobre el territori. En finalitzar aquesta assignatura cal saber aplicar els coneixements les aptituds assolides, a través de la consolidació dels aspectes tant teòrics com pràctics desenvolupats, a les necessitats d'aplicació plantejades des d'altres assignatures. Això implica no només saber com utilitzar els SIG, sinó comprendre què es fa en utilitzar-los i per què s'utilitzen. 1 Amb aquest objectiu es planteja una doble finalitat associada al contingut teòrico-pràctic de l'assignatura. Per un costat, el context conceptual que gira al voltant dels SIG, i, per l'altre, el conjunt d'habilitats que requereix l'ús dels SIG. A nivell general es pretén que se sàpiga i comprengui què són els SIG, per què serveixen, com funcionen i quan han de ser utilitzats. A nivell conceptual es formulen els següents objectius: - comprendre la naturalesa dels sistemes d'informació geogràfica (definició i característiques) - conèixer i comprendre els dos models de dades utilitzats per representar la realitat (models de dades vectorial i ràster) - conèixer i comprendre com s'incorpora, estructura i emmagatzema la informació geogràfica - conèixer i comprendre les principals funcions de manipulació i anàlisi dels SIG portades a terme per a resoldre diferents interrogants - conèixer les principals fonts de dades dels SIG - conèixer les principals aplicacions dels SIG En el segon cas, l'adquisició d'habilitats per poder utilitzar un SIG, no pretén mostrar la tècnica per la tècnica, sinó conscienciar els alumnes de què es pot fer, com fer-ho i en què aplicar-ho. Els objectius podem concretar-los de la següent forma: - entendre i saber aprofitar els sistemes d'informació com a instrument per a obtenir respostes a determinats tipus de preguntes - saber quins tipus d'operacions són adequats en cada cas per a resoldre determinades necessitats - adquirir experiència pràctica en la resolució de problemes característics de la disciplina geogràfica i territorial. A partir dels objectius definits anteriorment es pretén que hi hagi una interacció continuada entre teoria i pràctica.
Resum: Theoretical and practical subject that provides an introduction to the field of Geographic Information Systems (GIS). One of the main objectives is to gain a good knowledge of how to deal with and analyse the located data on the land, by consolidating the theoretical aspects and the use of specific programs. The objective of teaching Geographic Information Systems is to gain some knowledge based on the conceptual and methodological basis. When finishing this subject, students need to know how to apply the acquired abilities to the needs required in other subjects through the consolidation of both the theoretical and practical aspects that have been developed. This implies knowing not only how to use GIS, but also to understand what is done when we work with them and why they are used. Therefore, a double objective related to the theoretical and practical content of the subject is set: The conceptual context around GIS and all the abilities that require the use of GIS. At a general level, the main aim is to know and understand what GIS are, why they are used, how they work and when you need to use them. At a conceptual level, the following objectives are set: 1 Understanding the nature of geographic information and the tools needed for its use Knowing and understanding the two data structures used for modelling the reality Knowing how to introduce, structure and store geographic information, as well as the main handling and analysis functions of GIS Knowing the main data sources of GIS Understanding and knowing how to make the most of information systems as a tool to obtain answers to specific types of questions Knowing what types of actions are correct in each case in order to solve specific needs Gaining practical experience in solving problems typically found in the field In the second case, the acquisition of skills, it is expected to provide students with the methodological tools that enable them to use GIS so they know what can be done, how it can be done and where it can be applied: Understanding and knowing how to make the most of information systems as a tool to obtain answers to specific types of questions Knowing what types of actions are correct in each case in order to solve specific needs Gaining practical experience in solving problems usually found in the geographic and territorial field. From the objectives defined before, we are aiming to achieve a continuous interaction between theory and practice.
Resum: La finalidad de la enseñanza de los Sistemas de Información Geográfica (SIG) es alcanzar unos conocimientos sólidos basados en los fundamentos conceptuales y metodológicos. Esta asignatura es una introducción al dominio de los SIG y, a nivel general, de la información geográfica. No se pretende entrenar en un software específico, sino comprender aspectos fundamentales relativos a la naturaleza de la información geográfica y en cómo tratar y analizar los datos localizadas sobre el territorio. Al finalizar esta asignatura el estudiantado tiene que saber aplicar los conocimientos y las habilidades alcanzadas, a través de la consolidación de los aspectos tanto teóricos como prácticos desarrollados, a las necesidades de aplicación planteadas desde otras asignaturas. Esto implica no sólo saber cómo utilizar los SIG, sino comprender que se hace al utilizarlos y por qué se utilizan. Con este objetivo se plantea una doble finalidad asociada al contenido teórico-práctico de la asignatura. Por 1 Con este objetivo se plantea una doble finalidad asociada al contenido teórico-práctico de la asignatura. Por un lado, el contexto conceptual que gira alrededor de los SIG, y, por el otro, el conjunto de habilidades que requiere el uso de los SIG. A nivel general se pretende que se sepa y comprenda que son los SIG, para qué sirven, cómo funcionan y cuándo deben ser utilizados. A nivel conceptual se formulan los siguientes objetivos: - comprender la naturaleza de los sistemas de información geográfica (definición y características) - conocer y comprender los dos modelos de datos utilizados para representar la realidad (modelos de datos vectorial y raster) - conocer y comprender cómo se incorpora, estructura y almacena la información geográfica - conocer y comprender las principales funciones de manipulación y análisis de los SIGllevadas a cabo para resolver diferentes interrogantes - conocer las principales fuentes de datos de los SIG - conocer las principales aplicaciones de los SIG En el segundo caso, la adquisición de habilidades para poder utilizar un SIG, no pretende mostrar la técnica por la técnica, sino concienciar a los alumnos de qué se puede hacer, cómo hacerlo y donde aplicarlo. Los objetivos podemos concretarlos de la siguiente forma: - entender y saber aprovechar los sistemas de información como instrumento para obtener respuestas a determinados tipos de preguntas - saber qué tipo de operaciones son adecuados en cada caso para resolver determinadas necesidades - adquirir experiencia práctica en la resolución de problemas característicos de la disciplina geográfica y territorial. A partir de los objetivos definidos anteriormente se pretende que haya una interacción continuada entre teoría y práctica.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial [2503710] ; Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and [2504216]
Pla d'estudis: Grau en Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial [1390]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
6 p, 110.0 KB

Anglès
6 p, 109.6 KB

Castellà
6 p, 110.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2021-07-09, darrera modificació el 2023-09-09



   Favorit i Compartir