Gestió i Difusió de l'Arqueologia [100743]
González Marcén, Paloma
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Títol variant: Management and Diffusion of Archaeology
Títol variant: Gestión y Difusión de la Arqueología
Data: 2021-22
Resum: La matèria de l'assignatura s'estructura en torn a diferents blocs temàtics del que actualment s'anomena Arqueologia Pública i que mantenen una forta relació entre ells: el paper ideològic, polític i cultural de que caracteritza i ha caracteritzat l'arqueologia a la història recent; les estratègies formals i informals de comunicació del coneixement arqueològic i la seva relació amb els imaginaris sobre el passat, especialment sobre el passat llunyà; el concepte de patrimoni arqueològic i el seu caràcter polisèmic i, freqüentment, conflictiu, així com la seva presència normativa i administrativa a les polítiques culturals i urbanístiques. De forma transversal a aquests blocs temàtics es tractaran les diferents vessants de la pràctica arqueològica i els nous perfils professionals de l'arqueologia derivats d'una definició ampliada del que actualment implica l'activitat arqueològica. En consonància, els objectius formatius consisteixen en que l'alumnat conegui aquests àmbits, on es desenvolupen pràctiques i activitats professionals relacionades amb l'arqueologia, pugui analitzar de forma crítica els seus usos polítics i culturals i adquireixi els instruments contextuals bàsics per poder desenvolupar la seva carrera investigadora yprofessional en el camp de l'arqueologia. En finalitzar l'assignatura, l'alumnat ha de ser capaç de: Analitzar la relació entre recerca arqueològica, projecció extra-acadèmica del coneixement arqueològic en diferents contextos històrics i culturals Avaluar l'adequació, incidència, efectivitat i objectius de les diferents formes d'accès al patrimoni i el coneixement històric-arqueològic. Conèixer pràctiques i projectes educatius, de participació ciutadana i d'inclusió social relacionats amb el patrimoni cultural, especialment l'arqueològic. Prendre postures raonades i informades sobre conflictes que impliquen al patrimoni arqueològic. Familaritzar-se amb les legislacions i normatives que afecten la pràctica arqueològica i la seva 1 Familaritzar-se amb les legislacions i normatives que afecten la pràctica arqueològica i la seva incidència en la professió. Adquirir les nocions fonamentals que configuren els models de gestió integral del patrimoni arqueològic.
Resum: The subject of the course is structured in different thematic blocks of what is now called Public Archaeology and that maintain a strong relationship among them: the ideological, political and cultural role that characterizes archaeology in recent history; the formal and informal communication strategies of archaeological knowledge and its relation to the imaginaries about the past, especially about the distant past; the concept of archaeological heritage and its polysemic and, frequently, conflictive character, as well as its normative and administrative presence to the cultural and urbanistic policies. Across these thematic blocks, the different aspects of the archaeological practice and the new professional profiles of archaeology derived from an expanded definition of what currently involves archaeological activity will be discussed. Accordingly, the training objectives are that students learn to know about these areas, where professional practices and activities related to archaeology are currently developed, to critically analyse their political and cultural uses and to acquire the basic contextual tools to develop her/his research and professional career in the field of archaeology. At the end of the course, students must be able to: To analyse the relationship between archaeological research, extra-academic projection of archaeological knowledge in different historical and cultural contexts To evaluate the adequacy, incidence, effectiveness and objectives of the different forms of access to heritage and historical-archaeological knowledge. To be informed about practices and projects related to formal and informal education, citizen participation and social inclusion related to cultural heritage, especially the archaeological one. To take reasoned and informed positions on conflicts involving the archaeological heritage. To get familiar with the legislations and regulations that affect archaeological practice and their impact on the profession. To acquire the fundamental notions that make up the models of integral management of the 1 To acquire the fundamental notions that make up the models of integral management of the archaeological heritage.
Resum: La materia de la asignatura se estructura en turno a diferentes bloques temáticos del que actualmente se denomina Arqueología Pública y que mantienen una fuerte relación entre ellos: el papel ideológico, político y cultural de que caracteriza y ha caracterizado lla arqueología a la historia reciente; las estrategias formales e informales de comunicación del conocimiento arqueológico y su relación con los imaginarios sobre el pasado, especialmente sobre el pasado lejano; el concepto de patrimonio arqueológico y su carácter polisémico y, frecuentemente, conflictivo, así como su presencia normativa y administrativa a las políticas culturales y urbanísticas. De forma transversal a estos bloques temáticos se tratarán las diferentes vertientes de la práctica arqueológica y los nuevos perfiles profesionales de la arqueología derivados de una definición ampliada del que actualmente implica la actividad arqueológica. En consonancia, los objetivos formativos consisten en que el alumnado conozca estos ámbitos donde se desarrollan prácticas y actividades profesionales relacionadas con la arqueología, pueda analizar de forma crítica sus usos políticos y culturales y adquiera los instrumentos contextuales básicos para poder desarrollar su carrera investigadora y profesional en el campo de la arqueología. Al finalizar la asignatura, el alumnado tiene que ser capaz de: Analizar la relación entre investigación arqueológica, proyección extra-académica del conocimiento arqueológico en diferentes contextos históricos y culturales Evaluar la adecuación, incidencia, efectividad y objetivos de las diferentes formas de accès al patrimonio y el conocimiento histórico-arqueológico. Conocer prácticas y proyectos educativos, de participación ciudadana y de inclusión social 1 Conocer prácticas y proyectos educativos, de participación ciudadana y de inclusión social relacionados con el patrimonio cultural, especialmente el arqueológico. Tomar posturas razonadas e informadas sobre conflictos que implican al patrimonio arqueológico. Familarizar-se con las legislaciones y normativas que afectan la práctica arqueológica y su incidencia en la profesión. Adquirir las nociones fundamentales que configuran los modelos de gestión integral del patrimonio arqueológico.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Arqueologia [2500241]
Pla d'estudis: Grau en Arqueologia [811]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
5 p, 111.0 KB

Anglès
5 p, 109.2 KB

Castellà
5 p, 110.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2021-07-16, darrera modificació el 2023-01-21



   Favorit i Compartir