Gesturing in the early universities
O'Boyle, Cornelius

Data: 2000
Resum: Research into the oral and literary traditions of scholastic education usually emphasizes the significance of the word in late medieval pedagogy. This paper suggests that coded hand signals provided early university scholars with an important non-verbal means of communication too. Using illustrations of classroom scenes from early university manuscripts, this paper analyzes the artistic conventions for representing gestures that these images embody. By building up a typology of these gesticulations, it demonstrates that the producers of these images and their audience shared a perception of scholastic education that embraced a sophisticated understanding of the activities associated with university education.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Publicat a: Dynamis : Acta Hispanica ad Medicinae Scientiarumque. Historiam Illustrandam, V. 20 (2000) p. 249-281, ISSN 2340-7948

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Dynamis/article/view/86634


33 p, 909.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Dynamis
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2008-04-17, darrera modificació el 2022-02-19



   Favorit i Compartir