Child Language Brokering and Multilingualism in Catalonia : Language Use and Attitudes in a Bilingual Region
Rubio Carbonero, Gema 
(Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
Vargas-Urpi, Mireia 
(Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
Raigal Aran, Judith 
(Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Estudis Anglesos i Alemanys)
Data: |
2021 |
Resum: |
Children and young people from migrated families often learn host languages faster than their parents might do, and from very young ages they help their parents, families or community members by translating or interpreting, known as child language brokering (CLB). Language brokers need to mediate with different languages in different contexts and are more likely to become aware of the different status of the languages they use or are in contact with than other non-brokers from a migrant background. This article studies the phenomenon of CLB in Catalonia, a bilingual region, from a sociolinguistic perspective. It seeks to understand the linguistic reality of these language brokers, and their attitudes towards the different languages they speak. The results show a complex sociolinguistic picture in which language brokers are clear archetypes of multilingualism, and the tensions and preferences towards each of the languages spoken. It also reflects on the key role CLB plays in the maintenance and revitalization of heritage language/s and culture/s. |
Ajuts: |
Ministerio de Ciencia e Innovación RTI2018-098566-A-I00
|
Drets: |
Aquest material està protegit per drets d'autor i/o drets afins. Podeu utilitzar aquest material en funció del que permet la legislació de drets d'autor i drets afins d'aplicació al vostre cas. Per a d'altres usos heu d'obtenir permís del(s) titular(s) de drets.  |
Llengua: |
Anglès |
Document: |
Article ; recerca ; Versió acceptada per publicar |
Matèria: |
Child Language Brokering ;
Multilingualism ;
Language attitudes ;
Language use ;
Catalonia |
Publicat a: |
Language and intercultural communication, 2021 , ISSN 1747-759X |
DOI: 10.1080/14708477.2021.2005617
Post-print
37 p, 423.4 KB
|
El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca >
Documents dels grups de recerca de la UAB >
Centres i grups de recerca (producció científica) >
Arts i humanitats >
Grup d'estudi de la literacitat en l’ensenyament i l’aprenentatge de segones llengües i traducció (GELEA2LT)Documents de recerca >
Documents dels grups de recerca de la UAB >
Centres i grups de recerca (producció científica) >
Arts i humanitats >
MIRAS (Mediació i Interpretació: Recerca en l'Àmbit Social)Articles >
Articles de recercaArticles >
Articles publicats
Registre creat el 2022-05-02, darrera modificació el 2024-11-17