El fenomen de la intermediació lingüística per part de menors (ILM). Recull de citacions
Vargas-Urpi, Mireia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
Romero-Moreno, Aran (Universitat Autònoma de Barcelona)
Fecha: |
2022 |
Resumen: |
Els infants i adolescents tenen un paper molt important en els processos migratoris. Gràcies a l'escolarització i la immersió lingüística a la nova societat aprenen la llengua o llengües oficials del nou país de manera més ràpida que els seus progenitors. Per això, molts pares, mares i familiars amb un domini limitat de l'idioma local sovint confien en aquests infants i adolescents per traduir i interpretar quan necessiten comunicar-se amb la societat d'acollida. Aquest fenomen es coneix com a «intermediació lingüística per part de menors» (ILM) (traducció de Child Language Brokering, en anglès). La ILM s'ha estudiat principalment al Regne Unit i als Estats Units. A Catalunya, en canvi, la recerca sobre aquest tema és molt escassa. Els objectius principals del projecte són descriure la ILM i proporcionar informació objectiva, empírica i interdisciplinària sobre l'abast i les característiques del fenomen entre les principals comunitats immigrades a la província de Barcelona. Per tal de d'assolir aquests objectius, s'ha adoptat una investigació qualitativa que combina la recollida de dades mitjançant qüestionaris, entrevistes i grups de discussió. En aquest informe oferim un recull de citacions extretes de les entrevistes i grups de discussió realitzats en el marc d'aquesta recerca. Aquest recull de citacions respon a la voluntat de crear recursos útils per a la recerca i docència en accés obert. Així, d'una banda, posa a l'abast de la resta d'investigadors interessats en la ILM, la sociolingüística o altres temes afins un buidatge d'extractes d'entrevistes que es poden reutilitzar per il·lustrar diferents fenòmens relacionats amb la llengües i les migracions. De l'altra, aquests extractes també es poden emprar amb finalitats docents com a casos d'estudi per debatre a l'aula. |
Ayudas: |
Agencia Estatal de Investigación RTI2018-098566-A-I00
|
Derechos: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. |
Lengua: |
Català |
Documento: |
Informe ; Versió publicada |
Materia: |
Intermediació lingüística per part de menors ;
ILM ;
Migracions ;
Comunicació als serveis públics ;
Comunicació intercultural ;
Plurilingüisme ;
Diversitat |
El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación >
Documentos de los grupos de investigación de la UAB >
Centros y grupos de investigación (producción científica) >
Artes y humanidades >
MIRAS (Mediació i Interpretació: Recerca en l'Àmbit Social)Documentos de investigación >
Informes de proyectos
Registro creado el 2022-05-19, última modificación el 2022-06-18