Aprenentatge Integrat en Medicina I [103633]
Garcia Quintana, David
Aguilera, José
Sanchez Aldeguer, José
Fábregas Batlle, Pere Jordi
Sousa Valente, Juan Tony
Villamizar Avendaño, Juan Manuel
De Cardona Recasens, Eva
Puigdomenech Poch, Maria
Fernández-León, Alejandro
Buloz Osorio, Edgar
Catalina Hernández, Èric
Guerra Moreno, Àngel
Gella, Alejandro
Acosta Rizo, Carlos Alberto
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Medicina

Additional title: Integrated Learning in Medicine I
Additional title: Aprendizaje Integrado en Medicina I
Date: 2022-23
Abstract: 1 Si bé l'aprenentatge de la Medicina s'aborda, a efectes pràctics, organitzat en assignatures corresponents a diferents àmbits de coneixement, aquesta distinció no existeix en el funcionament de l'organisme humà, en les bases de les diferents patologies, les diagnosis o els tractaments. A la pràctica mèdica, la/el professional ha d'afrontar i resoldre situacions complexes fent un ús integrat de coneixements i de competències corresponents a diferents àmbits. I ho ha de fer gestionant eficaçment i críticament el volum ingent d'informació disponible. Per altra banda, la Medicina actual exigeix el treball col·laboratiu en equips de professionals, basat en la interdependència, la responsabilitat individual i la confiança mútua. Finalment, en els darrers anys les Facultats de Medicina líders han anat rebaixant la càrrega de docència teòrica per centrar-se cada vegada més en l'aprenentatge integrat, significatiu i actiu, en equips col·laboratius d'estudiants, aproximació més efectiva en l'adquisició de competències. Partint d'aquesta triple anàlisi, aquesta assignatura defineix com a objectius: Oferir una primera experiència d'aprenentatge integrat en Medicina. Partir d'aplicar i interrelacionar els coneixements i les competències assolits a les assignatures de primer curs. Fer servir aquesta base per fer les incursions autònomes en àmbits més avançats que siguin necessàries per a la comprensió dels casos mèdics plantejats (competència aprendre a aprendre). Integrar les disciplines bàsiques i les clíniques: aplicar els principis biomèdics a la comprensió de les relacions causa-efecte de les malalties. Oferir una primera experiència per desenvolupar competències d'aprenentatge col·laboratiu. Això inclou, entre d'altres, aspectes com la capacitat per formular-se les preguntes idònies, l'aprenentatge entre iguals (peer instruction), l'argumentació basada en evidència i la capacitat de consensuar conclusions. A més, l'assignatura assumeix les següents competències: Comunicar de manera clara (reunió o congrés mèdic). Analitzar críticament els articles de recerca en anglès. Aprendre a mantenir i a actualitzar la competència professional, sobre la base de l'aprenentatge autònom de nous coneixements.
Abstract: For practical reasons, Medical studies are organized according to independent courses that relate with 1 For practical reasons, Medical studies are organized according to independent courses that relate with different areas of knowledge. However, such division does not occur within the human body, in the basis of diseases, diagnostic methods or treatments. Thus, the physician must face and solve complex scenarios in her/his daily practice, which require the integrated use of knowledge and competences from different areas. And s/he must do so by means of an efficient and critical management of the vast and growing amount of available information. In addition, current medical practice requires the collaborative work of professional teams, based on interdependence, individual responsibility and mutual trust. Finally, in recent years, the leading Medical Schools have reduced the load of theoretical teaching to focus more and more on integrated, meaningful and active learning, based on team collaborative learning, a more effective approach for the acquisition of competencies. Based on such triple analysis, the course defines the following objectives: To offer a first integrated learning experience in Medicine. Starting from the application and interrelation of the knowledge and competences acquired in the first year courses. Using such base to carry out autonomous forays into more advanced areas whenever it is required to fully understand the medical cases under study (learning to learn competence). Integrating basic and clinical disciplines, to apply biomedical principles to understand the cause-effect relationships of diseases. To offer a first experience to develop collaborative learning competences. Including, among others, the ability to formulate the right questions, peer instruction, evidence-based argumentation, and the ability to reach consensus conclusions. In addition, the course assumes the following competences: Communicating clearly (meeting or medical congress). Critically analysing research articles in English. Learning to keep up with professional advancements, based on autonomous learning of novel knowledge.
Abstract: 1 Si bien el aprendizaje de la Medicina se aborda, a efectos prácticos, organizado en asignaturas correspondientes a diferentes ámbitos de conocimiento, esta distinción no existe en el funcionamiento del organismo humano, en las bases de las diferentes patologías, las diagnosis o los tratamientos. En la práctica médica, la/el profesional debe afrontar y resolver situaciones complejas haciendo un uso integrado de conocimientos y de competencias correspondientes a diferentes ámbitos. Y debe hacerlo gestionando eficazmente y críticamente el volumen ingente de información disponible. Por otra parte, la Medicina actual exige el trabajo colaborativo en equipos de profesionales, basado en la interdependencia, la responsabilidad individual y la confianza mutua. Finalmente, en los últimos años, las Facultades de Medicina líderes han ido rebajando la carga de docencia teórica para centrarse cada vez más en el aprendizaje integrado, significativo y activo, en equipos colaborativos de estudiantes, aproximación más efectiva en la adquisición de competencias. Partiendo de este triple análisis, esta asignatura define como objetivos: Ofrecer una primera experiencia de aprendizaje integrado en Medicina. Partir de aplicar e interrelacionar los conocimientos y las competencias adquiridos en las asignaturas de primer curso. Utilizar dicha base para llevar a cabo las incursiones autónomas en ámbitos más avanzados que sean necesarias para la comprensión de los casos médicos planteados (competencia aprender a aprender). Integrar las disciplinas básicas y las clínicas: aplicar los principios biomédicos a la comprensión de las relaciones causa-efecto de las enfermedades. Ofrecer una primera experiencia para desarrollar competencias de aprendizaje colaborativo. Esto incluye, entreotros, aspectos como la capacidad para formular las preguntas idóneas, el aprendizaje entre iguales (peer instruction), la argumentación basada en evidencia y la capacidad de consensuar conclusiones. Además, la asignatura asume las siguientes competencias: Comunicar de manera clara (reunión o congreso médico). Analizar críticamente los artículos de investigación en inglés. Aprender a mantener y a actualizar la competencia profesional, sobre la base del aprendizaje autónomo de nuevos conocimientos.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català, anglès, castellà
Studies: Medicina [2502442]
Study plan: Grau en Medicina [1192] ; Grau en Medicina [1509]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
6 p, 111.4 KB

Anglès
6 p, 109.1 KB

Castellà
6 p, 109.1 KB

The record appears in these collections:
Course materials > Course guides

 Record created 2022-07-08, last modified 2023-07-06



   Favorit i Compartir