Aprenentatge Integrat en Medicina V [103637]
Kulisevsky, Jaime
Rodrigo Gonzalo de Liria, Carlos
Falcó, Vicenç
Gasch Blasi, Oriol
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Medicina

Títol variant: Integrated Learning in Medicine V
Títol variant: Aprendizaje Integrado en Medicina V
Data: 2022-23
Resum: Es tracta d'una assignatura que s'imparteix al segon quadrimestre del cinquè curs del Grau de Medicina. Com la resta d'AIMs, és una assignatura transversal que pretén desenvolupar algunes competències bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en medicina. Es pretén donar una formació integral del coneixement mèdic, de manera que les bases biològiques i fisiopatològiques de la medicina i les disciplines clíniques no es considerin matèries aïllades i sense continuïtat. Durant el transcurs dels AIMs s'han de tractar de desenvolupar algunes competències transversals bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en medicina: argumentació basada en evidències, capacitat per a fer les preguntes més idònies, anàlisis i interpretació de dades i aplicació de principis fisiopatològics en la comprensió de les malalties. També es desenvoluparan competències genèriques d'auto aprenentatge com treball en equip, comunicació oral i escrita, lectura i recerca d'informació, incloent les noves tecnologies de la informació. En el decurs del període docent els estudiants hauran de resoldre casos problema, el contingut dels quals variarà en cada curs acadèmic. El treball es realitzarà en base a grups reduïts i amb la col·laboració d'un tutor responsable de cada cas i de tutors responsables de les diferents matèries del curs que intervenen en el desenvolupament del cas . L'assignatura es desenvoluparà en el format d'aprenentatge basat en problemes i combina les sessions de tutoria amb el treball autònom per part de l'alumne. En la sessió de presentació de 1 combina les sessions de tutoria amb el treball autònom per part de l'alumne. En la sessió de presentació de cada cas s'explicaran les característiques del treball a desenvolupar. Els estudiants hauran d'assistir a les tutories programades i consultar totes les fonts que considerin oportunes per a resoldre el problema clínic plantejat, que es presentarà a tota la classe a la darrera sessió de tancament del cas. Els objectius formatius generals de l'assignatura són: Aprendre habilitats bàsiques en la pràctica mèdica Adquirir les bases científiques de procediments bàsics en medicina clínica Integrar coneixements i continguts treballats en la resta d'assignatures troncals de cinquè curs i de cursos anteriors. Aplicar aquests coneixements a situacions reals en base a casos clínics simulats. Desenvolupar habilitats de diagnòstic sindròmic i clínic així com de procediments terapèutics. Desenvolupar competències genèriques d'auto aprenentatge: organització temporal del treball autònom, treball en equip, cerca d'informació, incloent-hi les noves tecnologies de la informació, anàlisi crítica de la informació. Adquirir la capacitat d'elaborar i presentar treballs biomèdics.
Resum: This unit of study is to be taken over the second quarter of the 5th Course of the Medicine Degree. As the rest of AIMs, it is a transversal curriculum that provides trainees in Medicine with an opportunity to develop some basic competences directed to the professional activity and scientific reasoning. It is intended to contribute to a comprehensive formation of the medical knowledge, so that the biological and pathophysiological basis of medicine and clinical disciplines so that these are not considered isolated subjects without any continuity. This unit of study will foster development of knowledge, skills and attitudes necessary to understand, evaluate and apply a wide range of diagnostic and therapeutic interventions aimed to the professional activity and scientific reasoning for graduates in Medicine: evidence-based argumentation, ability to ask the right questions, analysis and interpretation of data and application of the pathophysiological principles in understanding different diseases. This unit also promotes self-learning knowledge, teamwork, oral and writing communication, search and reading of research information, including new information technologies. Students will learn a variety of skills to solve clinical cases, the content of which will vary in each academic course. The clinical cases will be worked out by a reduced team of students and guided by a tutor responsible of the different contents of the course. The subject will be developed on the basis of problem-based learning and combine tutorial sessions with student's autonomous work. In the presentation of each case session, there 1 and combine tutorial sessions with student's autonomous work. In the presentation of each case session, there will be an description of the characteristics of the work to be made. Students will have to attend the scheduled tutorial sessions and consult all the sources they shall consider that are needed to solve the clinical case problem. In the closing session, the proposed solution of the clinical case problem will be presented by each reduced group of students. The generalformative goals of the unit of study are: Learn basic abilities in clinical medicine Integrate the knowledge and contents worked during the academic course in the rest of the core subjects of the 5th and previous courses of the degree of Medicine Apply the obtained knowledge in the simulated clinical cases to real life Develop syndromic and clinical diagnostic abilities as well as abilities on therapeutic procedures Develop generic competences on self-learning: temporal organization of autonomous work, teamwork, conduct comprehensive search of information, including new information technologies, and critically appraise the information. Acquire the ability to produce a summary of the research and apply this knowledge to present biomedical works At the conclusion of this unit of study, students should be able to: Communicate in a clear way both orally and written, with other professionals and media Demonstrate basic research abilities Demonstrate an understanding of the structure and function of the human body in illness and in the different stages of life and in both sexes Demonstrate an understanding of the importance and limits of the scientific knowledge in the study, prevention and disease management Demonstrate an understanding of the consequences of disease on the structure and function of the human body Demonstrate an understanding of the basic statistic methods used in biomedical and clinical studies and on the use of the modern technology analysis tools Demonstrate, in professional activity, a critical, creative and research-oriented point of view Identify and summarise biological, cultural and social contributors to the patient's illness and recovery, construct a differential diagnosis for patients presenting with different diseases evaluating the results of the anamnesis and physical exploration, as well as the subsequent results of the ancillary tests, establish a reasonable action strategy and implement comprehensive management plans Teach and communicate to other professional groups the knowledge and technics learned Listen with special attention, obtain and summarize pertinent information provided by the patients regarding their symptoms and understand and apply the content of this information Establish good interpersonal communication skills to address empathically and efficiently to patients, relatives, caregivers, companions, physicians and other health professionals Formulate hypothesis, collect and critically evaluate the information to solve problems following scientific methods Indicate the more appropriate techniques and basic-diagnostic procedures and analyse and understand the results to better understand the nature of the problem Indicate the most appropriate therapy for prevalent acute and chronic processes, as well as for terminally ill patients Maintain and update their professional competence, paying special attention to self-learning of new knowledge and techniques and to be motivated for quality Obtain and elaborate a structured clinical history containing all the relevant information, focused to the patient, and taking into account all age groups, sex, cultural, social and ethnic factors Organize and properly plan the workload and timing in the professional activities Carry out a complete and systematic general physical and mental exam, appropriate to the age and sex of the patient Appreciate as professional values excellence, altruism, sense of duty, compassion, empathy, honesty, integrity and compromise with scientific methods Identify own limitations and admit other opinions to modify, if necessary, the initial opinion Identify the essential elements of the medical profession as a result of an evolutive, scientific and 2 Identify the essential elements of the medical profession as a result of an evolutive, scientific and sociocultural process, including the ethicalprinciples, legal responsibilities and professional exercise focused to patients. Identify their role in multi professional teams, assuming the leadership when appropriate, both for health care and interventions for the promotion of health Identify, understand and apply the role of the physician as manager of public resources. Write, in a comprehensive way and understandable for third parties clinical histories, medical reports and other medical registers Use information and communication technologies in the professional activity Evaluate in a critical way and use the clinical and biomedical information resources to obtain, organize, understand and communicate the scientific and medical information.
Resum: Se trata de una asignatura que se imparte el segundo cuatrimestre del quinto curso del Grado de Medicina. Como el resto de AIMs, es una asignatura transversal que pretende desarrollar algunas competencias básicas para la actividad profesional y el pensamiento científico de los graduados en medicina. Se pretende dar una formación integral del conocimiento médico, de manera que las bases biológicas y fisiopatológicas de la medicina y las disciplinas clínicas no se consideren materias aisladas y sin continuidad. Durante el transcurso de los AIMs se tiene que tratar de desarrollar algunas competencias transversales básicas para la actividad profesional y el pensamiento científico de los graduados en medicina: argumentación basada en evidencias, capacidad para hacer las preguntas más idóneas, análisis e interpretación de datos y aplicación de principios fisiopatológicos en la comprensión de las enfermedades. También se desarrollarán competencias genéricas de auto aprendizaje como trabajo en equipo, comunicación oral y escrita, lectura e investigación de información, incluyendo las nuevas tecnologías de la información. 1 En el transcurso del periodo docente los estudiantes tendrán que resolver casos problema, cuyo contenido variará en cada curso académico. El trabajo se realizará en base a grupos reducidos y con la colaboración de un tutor responsable de cada caso y de tutores responsables de las diferentes materias del curso que intervienen en el desarrollo del caso. La asignatura se desarrollará en el formato de aprendizaje basado en problemas y combina las sesiones de tutoría con el trabajo autónomo por parte del alumno. En la sesión de presentación de cada caso se explicarán las características del trabajo a desarrollar. Los estudiantes tendránque asistir a las tutorías programadas y consultar todas las fuentes que consideren oportunas para resolver el problema clínico planteado, que se presentará a toda la clase la última sesión de cierre del caso. Los objetivos formativos generales de la asignatura son: Aprender habilidades básicas en la práctica médica Adquirir las bases científicas de procedimientos básicos en medicina clínica Integrar conocimientos y contenidos trabajados en el resto de asignaturas troncales de quinto curso y de cursos anteriores. Aplicar estos conocimientos a situaciones reales en base a casos clínicos simulados. Desarrollar habilidades de diagnóstico sindrómico y clínico así como de procedimientos terapéuticos. Desarrollar competencias genéricas de auto aprendizaje: organización temporal del trabajo autónomo, trabajo en equipo, busca de información, incluyendo las nuevas tecnologías de la información, análisis crítico de la información. Adquirir la capacidad de elaborar y presentar trabajos biomédicos.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Medicina [2502442]
Pla d'estudis: Grau en Medicina [1192]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
10 p, 125.0 KB

Anglès
9 p, 121.3 KB

Castellà
10 p, 122.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2022-07-08, darrera modificació el 2023-07-02



   Favorit i Compartir