Arqueologia d'Amèrica [100731]
Mameli Iriarte, Laura
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Título variante: Archaeology of America
Título variante: Arqueología de América
Fecha: 2022-23
Resumen: Aquesta assignatura pretén brindar coneixement de la història humana en el continent americà, des de l'arribada de les primeres poblacions, fa mil·lennis, fins al sorgiment de les societats estatals. S'emfatitzarà la diversitat que ha caracteritzat a les societats, així com els processos de canvi, analitzant les seves causes i presentant els efectes observables en el registre arqueològic, a partir del que coneixem les dinàmiques de les societats i les seves transformacions. Per a això l'assignatura es basarà en la presentació i discussió d'evidències arqueològiques sobre les diferents societats de caça- recol·lecció que van habitar ambients summament diversos amb diferents estratègies econòmiques i socials. Igualment s'abordaran les transformacions econòmiques, tecnològiques i socials que van portar cap al sedentarisme d'alguns grups humans i que amb el temps van derivar en l'aparició de societats agrícoles i/o ramaderes. A partir de l'aparició de la vida sedentària, agrícola i ramadera, es van establir noves formes d'organització social, cada vegada més complexes fins a l'aparició de centres cerimonials, regnes, Estats i Imperis, que varen coexistir en el temps amb societats caçadores-recol·lectores, i fins i tot, en alguns casos, imperis, societats complexes i societats de caça-recol·lecció van coincidir en temps i espai. Es dedicaran la major part de sessions a les societats complexes de dues àrees: Mesoamèrica i Andes Centrals, on es van desenvolupar i van succeir societats summament complexes, arribant algunes a la seva fi a l'arribada dels europeus al Nou Món. En el recorregut cronològic de la història precolombina d'Amèrica, emfatitzarem les causes, processos i efectes socials més significatius que van donar origen a noves formes de vida al llarg de mil·lennis. Es pretén, al llarg de l'assignatura, que les persones matriculades adquireixin un panorama sobre l'heterogeneïtat d'aquestes societats americanes des dels seus inicis, així com en referència als diversos abordatges per a la seva recerca històrica, conceptes i nocions fonamentals, criteris metodològics i capacitat crítica i analítica tant a nivell documental com davant l'evidència del registre arqueològic. L'objectiu és conèixer la història social indígena americana i la seva diversitat social, caracteritzant mitjançant exemples 1 conèixer la història social indígena americana i la seva diversitat social, caracteritzant mitjançant exemples concrets els diferents períodes en el seu desenvolupament al llarg del continent i fent èmfasi en la diversitat dels processos històrics.
Resumen: This course intends to provide knowledge of human history in the American continent, from the arrival of the first populations, millennia ago, to the emergence of state societies. It will emphasize the diversity that has characterized societies, as well as the processes of change, analyzing their causes and presenting the observable effects in the archaeological record, from which we know the dynamics of societies and their transformations. For this purpose, the course will be based on the presentation and discussion of archaeological evidence on the different hunting and gathering societies that inhabited extremely dissimilar environments with different economic and social strategies. Likewise, the economic, technological and social transformations that led to the sedentary lifestyle of some human groups will be discussed, documenting the origins of farming and herding. From the appearance of sedentary and life, new forms of social organization were established, becoming more complex until the appearance of ceremonial centers, kingdoms, States, and Empires, which co-existed in time with hunter-gatherer societies. In some cases, empires, complex societies, and hunter-gatherer societies coincided in time and space. A majority of sessions will be devoted to the study of complex societies of two areas: Mesoamerica and Central Andes, where highly complex societies developed until their end with the arrival of Europeans to the New World. In the chronological tour of the pre-Columbian history of America, we will emphasize the most significant causes, processes and social effects that gave rise to new forms of life over millennia. The goal is to offer a panorama about the heterogeneity of those American societies from their very beginnings but also to the diverse approaches to archaeological research. Fundamental concepts and notions are expected to be learned, offering to students suitable methodological criteria and a critical and analytical capacity both. The objective is to know the American Indiansocial history and its social diversity, characterizing by means of concrete examples the different periods in its development throughout the continent and emphasizing the diversity of the historical processes. 1.
Resumen: Esta asignatura pretende brindar conocimiento de la historia humana en el continente americano, desde el arribo de las primeras poblaciones, hace milenios, hasta el surgimiento de las sociedades estatales. Se enfatizará la diversidad que ha caracterizado a las sociedades, así como los procesos de cambio, analizando sus causas y presentando los efectos observables en el registro arqueológico, a partir del que conocemos las dinámicas de las sociedades y sus transformaciones. Para ello la asignatura se basará en la presentación y discusión de evidencias arqueológicas sobre las distintas sociedades de caza- recolección que habitaron ambientes sumamente disímiles con distintas estrategias económicas y sociales. Igualmente se abordarán las transformaciones económicas, tecnológicas y sociales que llevaron hacia el sedentarismo de algunos grupos humanos y que con el tiempo derivaron en la aparición de sociedades agrícolas y/o ganaderas. A partir de la aparición de la vida sedentaria, agrícola y ganadera, se establecieron nuevas formas de organización social, complejizándose hasta la aparición de centros ceremoniales, reinos, Estados e Imperios, que co-existieron en el tiempo con sociedades cazadoras-recolectoras, e incluso, en algunos casos, imperios, sociedades complejas y sociedades de caza-recolección coincidieron en tiempo y espacio. Se dedicarán la mayor parte de sesiones a las sociedades complejas de dos áreas: Mesoamérica y Andes Centrales, donde se desarrollaron y sucedieron sociedades sumamente complejas, llegando algunas a su fin a la llegada de los europeos al Nuevo Mundo. En el recorrido cronológico de la historia precolombina de América, enfatizaremos las causas, procesos y efectos sociales más significativos que dieron origen a nuevas formas de vida a lo largo de milenios. Se pretende, a lolargo de la asignatura, que las personas matriculadas adquieran un panorama acerca de la heterogeneidad de estas sociedades americanas desde sus inicios, así como en referencia a los diversos abordajes para su investigación histórica, conceptos y nociones fundamentales, criterios metodológicos y capacidad crítica y analítica tanto a nivel documental como ante la evidencia del registro arqueológico. El objetivo es conocer la historia social indígena americana y su diversidad social, caracterizando mediante 1 objetivo es conocer la historia social indígena americana y su diversidad social, caracterizando mediante ejemplos concretos los diferentes períodos en su desarrollo a lo largo del continente y haciendo énfasis en la diversidad de los procesos históricos.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català, anglès, castellà
Titulación: Arqueologia [2500241]
Plan de estudios: Grau en Arqueologia [811]
Documento: Objecte d'aprenentatge



Català
9 p, 124.7 KB

Anglès
9 p, 123.9 KB

Castellà
9 p, 124.9 KB

El registro aparece en las colecciones:
Materiales académicos > Guías docentes

 Registro creado el 2022-07-15, última modificación el 2023-01-22



   Favorit i Compartir