Web of Science: 1 cites, Scopus: 1 cites, Google Scholar: cites
Arte como Simulacro de una Realidad Lejana en la Obra de Gerhard Richter
París Romia, Gemma (Universitat Autònoma de Barcelona)

Data: 2020
Resum: Este artículo investiga los vínculos que el artista Gerhard Richter establece entre fotografía y pintura durante su trayectoria artística, iniciada a partir de los años sesenta. Desde entonces, el objetivo de Richter ha sido construir imágenes, tanto pictóricas como fotográficas, ya sean borrosas o nítidas, geométricas, abstractas o figurativas. Precisamente la riqueza de su propuesta artística reside en el hecho de situarse en esta zona intermedia entre fotografía y pintura, entre figuración y abstracción, entre lo subjetivo y lo colectivo. Richter crea un registro extenso y variado de diferentes tipologías de imágenes, que forman parte de nuestro universo cotidiano, y que por ser pintadas toman cuerpo, creando poco a poco una realidad simulada, un archivo vasto y estético donde nos podemos encontrar reflejados, interrogados, seducidos. El archivo de imágenes de Gerhard Richter nos invita, de hecho, a preguntarnos por nuestra relación con el mundo y con sus representaciones.
Resum: This paper investigates the links that the artist Gerhard Richter establishes between photography and painting throughout his artistic career, initiated on 60ths. Since then, Richter's goal has been to build images, whether pictorial or photographic, whether blurry or sharp, geometric, abstract or figurative. The world that Richter paints is made up of banal situations, by anonymous people, by familiar landscapes, and that makes us feel comfortable as spectators, because it seems that Richter is creating a file of known places, moments with which we can connect from our subjectivity. Most part of the images are blurry, so Richter is not painting photographs, but that he is building images, from photography and through painting. The richness of his artistic process is his position between photography and painting, between figuration and abstraction, between the subjective and the collective. Richter creates an extensive and varied register of different types of images, which are part of our everyday universe. Richter build those images on painting them or on collecting them, creating a simulated reality, a vast and aesthetic archive where we can find ourselves reflected, interrogated, seduced. The archive of images by Gerhard Richter invites us, in fact, to ask ourselves about our relationship with the world and with its representations.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Fotografía ; Pintura ; Simulacro ; Hibridación ; Archivo ; Photography ; Painting ; Simulation ; Hybridization ; Picture file
Publicat a: Barcelona, Research, Art Creation, Vol. 8 Núm. 2 (Junio 2020) , p. 101-118

DOI: 10.17583/brac.2020.3580


19 p, 379.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2022-07-18, darrera modificació el 2022-11-13



   Favorit i Compartir