Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Del trampantojo al bodegón : una lectura del episodio de don Melón de la Huerta y doña Endrina, del Libro de buen amor
Rodríguez Ferrer, Rocío (Pontificia Universidad Católica de Chile)

Títol variant: De l'artifici a la natura morta : una lectura de l'episodi de don Melón de la Huerta i donya Endrina, del Llibre de bon amor
Títol variant: From trompe l'oeil to still life : a reading of the episode of don Melón de la Huerta and doña Endrina, from the Libro de buen amor
Data: 2022
Resum: Desde una perspectiva icónico-textual, se plantea una lectura del «episodio de don Melón de la Huerta y de doña Endrina», del Libro de buen amor, a la luz del concepto de trampantojo. Con ello, se atenderá a dos aspectos fundamentales de la literatura medieval y, en particular, de la obra del Arcipreste de Hita: la configuración imagocéntrica y la ambigüedad como voluntad constructiva. Se demostrará cómo el engaño asociado a la experiencia amorosa explica la mutación identitaria del yo poético, que, en un juego de confusa tensión entre materialidad y referencialidad, asumirá un nuevo perfil, de carácter plástico, al punto de erguirse como protagonista de un peculiar bodegón.
Resum: Des d'una perspectiva icònic-textual, es planteja una lectura del «episodi de don Melón de l'Horta i de donya Endrina», del Llibre de bon amor, a la llum del concepte d'artifici. Amb això, s'atendrà dos aspectes fonamentals de la literatura medieval i, en particular, de l'obra de l'Arxipreste de Hita: la configuració "imagocèntrica" i l'ambigüitat com a voluntat constructiva. Es demostrarà com l'engany associat a l'experiència amorosa explica la mutació identitària del jo poètic, que, en un joc de confusa tensió entre materialitat i referència, assumirà un nou perfil, de caràcter plàstic, al punt d'alçar-se com a protagonista d'una peculiar natura morta.
Resum: From an iconic-textual perspective, I propose a reading of the «episodio de don Melón de la Huerta y de doña Endrina» from Libro de buen amor, in light of the concept of trompe l'oeil. In doing so, two fundamental aspects of medieval literature and the work of the Arcipreste de Hita will be addressed: the imagocentric configuration and the use of ambiguity as the result of a constructive will. I demonstrate how the deception associated with the love experience explains the identity mutation of the poetic self, which, in a game of confused tension between materiality and referentiality, will assume a new profile, of plastic nature, to the point of standing as the protagonist of a peculiar still life.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Trampantojo ; Bodegón ; Libro de buen amor ; Don Melón de la Huerta y doña Endrina ; Engaño ; Literatura y pintura ; Amor en la Edad Media ; Trompe l'oeil ; Still life ; Deception ; Literature and painting ; Medieval love ; Artifici ; Bodegó ; Engany ; Literatura i pintura ; Amor en la Edat Mitjana
Publicat a: Medievalia, Vol. 25 Núm. 1 (2022) , p. 121-135 (Artículos) , ISSN 2014-8410

Adreça original: https://revistes.uab.cat/medievalia/article/view/v25-n1-rodriguez
DOI: 10.5565/rev/medievalia.576


15 p, 145.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Medievalia
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2022-11-22, darrera modificació el 2023-09-30



   Favorit i Compartir