Behavior Rating Inventory of Executive Functioning-Preschool (BRIEF-P) Applied to Teachers : Psychometric Properties and Usefulness for Disruptive Disorders in 3-Year-Old preschoolers
Ezpeleta, Lourdes 
(Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament)
Granero, Roser 
(Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament)
Penelo Werner, Eva 
(Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de les Ciències de la Salut)
Osa, Nuria de la 
(Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament)
Doménech Massons, José M (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament)
Universitat Autònoma de Barcelona.
Departament de Psicologia Clínica i de la Salut
Universitat Autònoma de Barcelona.
Departament de Psicobiologia i de Metodologia de les Ciències de la Salut
| Data: |
2015 |
| Resum: |
Objective: We provide validation data on the Behavior Rating Inventory of Executive Functioning-Preschool version (BRIEF-P) in preschool children. Method: Teachers of a community sample of six hundred and twenty 3-year-olds, who were followed up at age 4, responded to the BRIEF-P, and parents and children answered different psychological measures. Results: Confirmatory factor analysis achieved adequate fit of the original structure (five-first-order-factor plus three-second-order-factor model) after excluding four items. The derived dimensions obtained satisfactory internal consistency, moderate convergent validity with psychopathology and temperament, and good ability to discriminate between children with ADHD. BRIEF-P scales were not associated with a performance-based measure of attention. The teacher's BRIEF-P adds significant clinical information for the diagnosis of ADHD (ΔR2 from 5. 3 to 15. 3) when used with other instruments for the assessment of psychopathology, functional impairment, or performance-based attention. Conclusion: The BRIEF-P may be useful in the identification of preschool children, specifically those with ADHD, who might have a dysfunction in executive functioning. |
| Ajuts: |
Ministerio de Ciencia e Innovación PSI2009-07542
|
| Drets: |
Aquest material està protegit per drets d'autor i/o drets afins. Podeu utilitzar aquest material en funció del que permet la legislació de drets d'autor i drets afins d'aplicació al vostre cas. Per a d'altres usos heu d'obtenir permís del(s) titular(s) de drets.  |
| Llengua: |
Anglès |
| Document: |
Article ; recerca ; Versió acceptada per publicar |
| Matèria: |
Confirmatory factor analysis ;
Behavior Rating Inventory of Executive Functioning - Preschool version ;
Executive functions ;
Incremental validity ;
Preschool children ;
Reliability ;
Validity |
| Publicat a: |
Journal of Attention Disorders, Vol. 19 Núm. 6 (2015) , p. 476-488, ISSN 1087-0547 |
DOI: 10.1177/1087054712466439
Post-print
31 p, 508.6 KB
|
El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca >
Documents dels grups de recerca de la UAB >
Centres i grups de recerca (producció científica) >
Ciències de la salut i biociències >
Grup de Recerca Epidemiologia i Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament (UED) Articles >
Articles de recercaArticles >
Articles publicats
Registre creat el 2022-11-22, darrera modificació el 2025-04-13