Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Lacrime di sangue, lacrime di vetro : il dramma e l'immaginativa del corpo nell'Inferno di Dante
De Andrade, Milton (Universidade do Estado de Santa Catarina)

Títol variant: Llàgrimes de sang, llàgrimes de vidre : el drama i la imaginació del cos a l'Infern de Dante
Títol variant: Tears of blood, tears of glass : the drama and imagination of the body in Dante's Inferno
Títol variant: Lágrimas de sangre, lágrimas de vidrio : el drama y la imaginación del cuerpo en el Inferno de Dante
Títol variant: Larmes de sang, larmes de verre : le drame et l'imaginaire du corps dans l'Enfer de Dante
Data: 2022
Resum: L'articolo propone una riflessione sui principi del dramma e dell'immaginativa del corpo nell'Inferno di Dante Alighieri. Sulla scia dei Nove saggi danteschi (1982) di Jorge Luis Borges e delle teorie del performativo di Paul Zumthor l'autore propone un'analisi sulla composizione dell'azione drammatica e del gesto corporeo particolarmente nei canti quinto e trentatreesimo. I movimenti conflittuali, i dispositivi d'assemblaggio e i modi d'articolazione dell'intreccio narrativo sono analizzati all'interno dei quattro livelli performativi definiti dall'autore: lo spazio vibratile-attuante, l'impianto allegorico­, le dinamiche interiori e gli annodamenti di vita presenti nella fenomenologia degli incontri tra i personaggi e il poeta-peregrino.
Resum: L'article proposa una reflexió sobre els principis del drama i la imaginació del cos a l'Inferno de Dante Alighieri. Arran dels Nueve ensayos dantescos (1982), de Jorge Luis Borges i de les teories performatives de Paul Zumthor, l'autor proposa una anàlisi de la composició de l'acció dramàtica i el gest corporal particularment en els cants cinquè i trenta-tres. Els moviments conflictius, els dispositius de muntatge i les formes d'articulació de la trama narrativa s'analitzen dins dels quatre nivells performatius definits per l'autor: l'espai vibratori-actuar, el sistema al·legòric, la dinàmica interior i els nusos de la vida presents en la fenomenologia. de les trobades entre els personatges i el poeta-pelegrí.
Resum: This article aims the sources of drama and the imaginativeness of the body in Dante's Inferno. In the wake of Dante's Nine Essays (1982) by Jorge Luis Borges and the theories of the performative by Paul Zumthor, the author proposes an analysis on the composition of dramatic action and bodily gesture particularly in the fifth and thirty-third cantos. The conflictual movements, the assembly devices and the plots of the narrative plan are studied in the four performative levels as defined by the author: the vibrating-acting space, the allegorical arrangement, the inner dynamics, and the life ties present in the phenomenology of the encounters between characters and the poet-pilgrim.
Resum: El artículo propone una reflexión sobre los principios del drama y la imaginación del cuerpo en el Infierno de Dante Alighieri. Siguiendo la estela de los Nueve ensayos dantescos (1982), de Jorge Luis Borges y las teorías performativas de Paul Zumthor, el autor propone un análisis de la composición de la acción dramática y el gesto corporal particularmente en los cantos quinto y trigésimo tercero. Se analizan los movimientos conflictivos, los dispositivos de montaje y las formas de articulación de la trama narrativa dentro de los cuatro niveles performativos definidos por el autor: el espacio vibratorio-actuador, el sistema alegórico, la dinámica interior y los nudos de la vida presentes en la fenomenología. de los encuentros entre los personajes y el poeta-peregrino.
Resum: L'article propose une réflexion sur les principes du drame et l'imaginaire du corps dans l'Enfer de Dante Alighieri. Dans le sillage des Nueve ensayos dantescos (1982) de Jorge Luis Borges et des théories performatives de Paul Zumthor, l'auteur propose une analyse de la composition de l'action dramatique et du geste corporel notamment dans les cinquième et trente-troisième chants. Les mouvements conflictuels, les dispositifs d'assemblage et les modes d'articulation de l'intrigue narrative sont analysés au sein des quatre niveaux performatifs définis par l'auteur : l'espace vibrant-agissant, le système allégorique, la dynamique interne et les nœuds de vie présents dans la phénoménologie. des rencontres entre les personnages et le poète-pèlerin.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Italià
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Dante ; Drama ; Body ; Performance ; Theater ; Hell ; Cuerpo ; Performativo ; Teatro ; Infierno ; Cos ; Performatiu ; Teatre ; Infern ; Drame ; Corps ; Performatif ; Théâtre ; Enfer ; Dramma ; Corpo ; Inferno
Publicat a: Dante e l'Arte, Vol. 9 (2022) , p. 29-40 (Monogràfic) , ISSN 2385-5355

Adreça original: https://revistes.uab.cat/dea/article/view/v9-de-andrade
DOI: 10.5565/rev/dea.168


12 p, 109.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Dante e L'Arte
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2022-12-23, darrera modificació el 2023-10-29



   Favorit i Compartir