Títol variant: |
La queixa com a pedagogia feminista : el cas de la resposta a la violència a la Universitat de la República |
Títol variant: |
Allegation as feminist pedagogy : the case of the response to violence at the Universidad de la República |
Data: |
2023 |
Resum: |
En este artículo abordamos el campo de la violencia basada en el género (VBG) en la Universidad de la República (UdelaR, Uruguay), en específico los procesos de denuncia y queja que comienzan a regir en ella con la nueva ordenanza de actuación ante casos de violencia, acoso y discriminación. A través de una estrategia metodológica cualitativa, realizamos un análisis documental de la normativa actual que rige los procesos de denuncia formal, así como de los informes diagnósticos con perspectiva de género UdelaR/Inmujeres-Mides. Como resultados reflexionamos en relación con la no performatividad de los procesos de denuncia y queja en situaciones de VBG en la UdelaR, a través de ocho dimensiones que complican el problema: marcos de reconocimiento, tranquilidad, burocratización, pruebas, privatización, revictimización, invisibilización y obturación. Discutimos sobre los procesos de denuncia como pedagogías feministas que posibilitan que insistamos en la enunciación de desigualdades y violencias presentes en la mencionada universidad. |
Resum: |
En aquest article abordem el camp de la violència basada en el gènere (VBG) a la Universitat de la República (UdelaR, Uruguai), específicament els processos de denúncia i queixa que hi comencen a aparèixer mercès a la nova ordenança d'actuació davant de casos de violència, assetjament i discriminació. A través d'una estratègia metodològica qualitativa, realitzem una anàlisi documental de la normativa actual que regeix els processos de denúncia formal, així com dels informes diagnòstics amb perspectiva de gènere UdelaR/Inmujeres-Mides. Com a resultats reflexionem en relació amb la manca de performativitat dels processos de denúncia i queixa en situacions de VBG a la UdelaR, a través de vuit dimensions que compliquen el problema: marcs de reconeixement, tranquil ·litat, burocratització, proves, privatització, revictimització, invisibilització i obturació. Discutim sobre els processos de denúncia com a pedagogies feministes que possibiliten que insistim en l'enunciació de desigualtats i violències presents a l'esmentada universitat. |
Resum: |
In this article, we address the field of gender-based violence (GBV) at the Universidad de la República (UdelaR, Uruguay), specifically the processes for pressing charges that are beginning to be governed by new regulations on actions in cases of violence, harassment and discrimination at the UdelaR. By means of a qualitative methodological strategy, we conduct a documentary analysis of the current regulations governing the formal processes for filing claims as well as the UdelaR/Inmujeres-Mides diagnostic reports from a gender perspective. We then reflect on the non-performativity of the processes for reporting situations of GBV at the UdelaR through eight dimensions that make the problem more complex: frameworks of recognition, peace of mind, bureaucratization, evidence, privatization, revictimization, invisibilization and obturation. We discuss allegation procedures as feminist pedagogies that support the need for further enunciation of the inequalities and violence present at Udelar. |
Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. |
Llengua: |
Castellà |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Matèria: |
Denúncia ;
Pedagogia feminista ;
Universitat ;
Violència basada en el gènere ;
Allegation ;
Feminist pedagogy ;
Gender-based violence ;
University ;
Denuncia ;
Pedagogía feminista ;
Universidad ;
Violencia basada en el género |
Publicat a: |
Educar, Vol. 59 Núm. 1 (2023) , p. 33-48 (Monográfico) , ISSN 2014-8801 |